Monday, February 20, 2012

Ice Cream Tanpa Telur




aku pernah tengok kakak aku buat ais Krim. aku tak sangka dier pandai buat. ada campuran telur. Tapi sekarang aku baru tau ais krim boleh dihasilkan dengan menggunakan Roti sanwich!! Sungguh mengkagumkan aku...(yang tak terer masak2). aku nak cuba buat nanti kat kg. sbb kat sini serba serbi tak der. mesin kisar, peti ais....suma la tak der.

ok jom tengok resepi:

AIS KRIM TANPA TELUR

Bahan-bahan: (untuk 3 mangkuk )

2 keping roti sandwich gardenia

1 tin susu cair

5 sudu besar gula ( tambah lagi 1/2 @ 1 sudu bila wat perisa coklat )

1 sudu besar ovalette

perisa kegemaran

Cara-cara
Roti di buang tepi, potong kiub dan kisar dgn pengisar kering hingga jd serbuk.

Masukkan roti yg dikisar, susu cair, ovalette, gula dalam mixer dan pukul sehingga adunan kembang.

Bahagikan dalam mangkuk jika nk buat byk perisa. Cuma perlu sebatikan perisa dgn sudu atau garfu. Kacau sebati. Boleh juga kalo nak letak oreo, chipsmore yg dh dipecah2kan.

Tuang adunan berselang-seli atau ikut citarasa masing2 dalam mangkuk kecil. Tabur coklat urai atau coklat chip dan boleh sejukkan semalaman (biar beku dulu baru tutup mangkuk)


Ok selamat mencuba ya ibu-ibu....

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...