Sunday, February 12, 2012

Rumah Terbalik

Aku ingat kat sabah tu je yg ader rumah terbalik, rupanyer sebelum ni dah ada di luar negara. Idea tu diambil dari luar negara. Aper pon tahniah pada Alexander Lee sbb mampu merelisasikan impiannya. Klo tak der kesungguhan n juga wang ringgit (off coz) xmungkin yer nyer terjadi. Jom kite tengok gambar2 rumah unik tuh....

Rumah 1

Rumah Terbalik di Jerman
Kredit: Kosmo online


Dibina oleh tiga orang tukang kayu Jerman yang diketuai Gerhard Mordhorst bersama rakannya, Gesellse Splettstober dan Manfred Kolax mencipta sebuah rumah terbalik seberat 40 tan dekat sini.

Kediaman unik itu dicipta untuk sebuah zoo tempatan di Gettorf, 308 kilometer dari sini dengan mengandungi sebuah dapur, bilik mandi, bilik tidur dan ruang tamu yang disusun secara terbalik.

Bangunan kayu tersebut mencapai ketinggian lebih tujuh meter dan mengambil masa berbulan-bulan untuk disiapkan sebelum dibuka secara rasmi kepada orang awam

dikatakan, rumah itu mirip kisah daripada sebuah buku cerita kanak-kanak terkenal The Twits karya penulis British, Roald Dahl.

Antara kelengkapan dalam rumah itu ialah katil, ketuhar gelombang mikro dan lukisan.

Perabot paling berat ialah almari pakaian yang mencecah 45 kilogram.


Rumah 2
Ok Rumah 2-6 ni paling unik. walaupun ianya dibina secara terbalik namun fungsinyer tetap sama seperti bangunan yang lain. Sangat unik.. Tapi tak pening ker org yang berada dalam bangunan tu????



Wonderworks Amusement Park- Florida & Tennessee

Rumah 3
House Of Katmandu-Spain
 Yang ni cantik, dibantu oleh cahaya lampu berwarna-warni. Nampak macam ader cafe kat situ, orang tengah lepak minum.


Rumah 4

Restoran Sakasa- Japan



Rumah 5
Szymbark, Poland


Rumah 6
RT: Jerman


Rumah 7

Yang ini korang kena hati2. Tengok kete dier terbalik sama. Tergantung okeh......Sambil2 naik tangga tu, tengok2 kat atas...:)
RT: South Korea
**Kredit: SENYUMSMILE.COM


RUMAH 8



Bangunan ini disebut Device to Root Out Evil n menjadi perhatian warga yang melintas di Vancouver. Terletak di Vancouver – British Columbia, Kanada yang dibangun sejak ta­hun 1997. Dennis Op­penheim merupakan orang yang bertanggungjawab merancang pembinaan monumen itu.

Bangunan Device to Root Out Evil terletak di kawasan lapang dan hijau. Me­na­ra bangunan itu tertancap di tanah. Sekilas gedung itu mi­rip dengan menara gereja. Ber­topang pada satu tiang, Den­nis membangun monumen itu dengan menambah­kan dinding-dinding dengan lantai terbuka.

Kota Vancouver memang ber­usaha memberi sesuatu yang unik namun selesa ba­gi warga dan para penda­tang. Vancouver sudah lima kali mendapat kreadit kota paling nyaman dihuni sedunia.

Untuk monumen Device to Root Out Evil, Dennis mengaku gereja adalah tempat ibadah yang boleh menghapus dan memusnahkan sifat-sifat iblis. Makanya, ujung dari bangunan mirip gereja ini tertancap di tanah. Dennis meninggal dunia pada 21 Januari lalu dan monumen karyanya menjadi simbol karya yang unik. (Info/ kreadit to: medan.jurnas.com)





No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...