Wednesday, August 22, 2018

Kembara Medan: Menyeberang ke Pulau Samosir (Part 4)

14 Dec 2017
Hari: 1
Selesai solat di Masjid AL-Hikmah Tigaras, kami bertolak menuju ke Jeti Tiga Ras untuk menaiki feri menyeberang ke Pulau Somosir. Masa yang diambil lebih kurang 30-40 minit dari BIS ke Jeti ni. Ketika kami sampai Jeti ni masih dalam pembinaan untuk membuat pelabuhan baru yang lebih luas dan besar. (mungkin sekarang dah siap). Aku tak berapa pasti keluasan kawasan ni, sebab kitorang tak turun dari kereta. Agung yang pg beli tiket semua. Sekali pandang macam tak ada apa di sini, cuma ader kedai makan, emm...kedai2 macam tak de tapi bila tengok video orang lain ader pula macam deretan kedai2 kecik. mungkin ia berada di sebelah kanan pelabuhan ni.

Dari dalam feri
hijau
Kali ni tak banyak cerita, cuma ada banyak gambaq syok sendiri disertakan....😝 Tolong skip jika rasa nak muntah tengok gambaq yang tak seberapa dari kami...😂 Tapi tak best pula kalo tak ader cerita. Ok la kiter cite tentang sejarah Tasik Toba. Menurut wikipedia, Tasik Toba wujud akibat letusan gunung berapi Toba yang sangat besar, berlaku kira-kira 73000-75000 tahun yang lalu. Menurut kajian, bahan-bahan gunung berapi yang dimuntahkan gunung itu seperti batuan ignimbrit dan abu gunung berapi ditiup angin menghala ke arah barat selama 2 minggu. Debu vulkanik yang dibawa angin telah menyebar ke separuh bumi, dari China hingga ke Afrika Selatan. Letusan itu berlarutan selama 1 minggu dan pecahan debu mencapai 10 km di atas paras laut.
Feri dah bergerak. Kalo tengok macam ni besar juga la kawasan pelabuhan tu.
OK tengok gambar kami dalam feri. Sebenarnya naik feri ni aku tak berapa nak teruja, sebab dah biasa sangat, maklum la duduk pulau. Sampai bosan duduk 1 jam dalam feri. Sebab tu jika tak bawa kereta aku lebih suka naik speedboat. 20 minit je, walau dilambung ombak aku lebih rela. Cewah....Feri ni agak kecil dan kalo nak masuk kena reverse sebab laluan keluar masuk cuma ada 1. Alhamdulillah....kita cuma perlukan masa dalam 30 minit untuk sampai ke seberang (tak sempat nak rasa bosan). Air tasik juga tenang, alhamdulillah.
Kami dalam feri. Tak de seorang pun penumpang yang rajin nak duduk kat atas, walaupun ader kerusi yang agak selesa, ader tv dan ader kaunter yang jual minuman2 ringan.
Dari atas feri. Sebelum feri bergerak.
Akhirnya selepas 30 minit berlayar, kami tiba di pelabuhan Simanindo, Pulau Samosir. Feri mula melabuhkan sauhnya dan 5 minit sebelum sampai, Agung dah panggil masuk terus dalam kereta. Simanindo adalah sebuah pekampungan yang terletak di Daerah Samosir, di tepi Danau Toba, Sumatera Utara. Untuk sampai ke Simanindo, selain dari menaiki feri dari Tigaras Parapat, boleh juga menaiki feri dari Parapat ke Tomok dan dari Tomok naik kereta atau motor yang mengambil masa 30 minit untuk sampai ke Simanindo. Aku agak tertarik untuk mengambil gambar di Jeti Simanindo ni. Kami semua turun kecuali Agung. Oh ya lupa, sebelum samapi ke sipiso-piso, banyak kami tengok macam kebun buah limau, Agung kata ble masuk dalam tu. Ada sedikit bayaran masuk, makan sampai puas dan boleh juga tapau bawa balik. Sayangnya tak singgah sebab tak ada dalam iti dan kiter ingat balik nanti lalu sini lagi, rupanya tidak.

Dah sampai....
Aku ingatkan Sumut tu apa benda sebab selalu je tengok perkataan "Sumut" tu kat banner. Rupanya singkatan Sumatera Utara- SUMUT.
Aku dan kak T dihadapan pekan kecil Simanindo
Petang di Jeti Simanindo
Kereta dari Pelabuhan Simanindo beratur masuk ke dalam Feri menuju ke Tigaras
Suasana begini yang aku suka tengok, kalo la ada masa kita duduk santai di sini sambi melukis, kan bagus.....
Oh ya pasal perkataan Sumut tu, mula2 kitorang tak tau pun aper maknanya sumut. sepanjang perjalanan akan ader banner dipasang dan pasti ader perkataan sumut- "Horas SUMUT"....Rupanya ia singkatan dari perkataan "Sumatera Utara- SUMUT". Lupa pula yang Indo memang terkenal dengan pengabungan perkataan menjadi 1, contohnyer, Curhat-Curahan hati, Bentor- Beca Motor.

Sambung cite....Letusan gunung berapi tersebut telah mengakibatkan kematian manusia dalam skala besar, spesies flora dan fauna juga mengalami kepupusan. Selepas letusannya, kawah terbentuk dan kemudian lama kelamaan ia terisi dengan air hujan dan akhirnya terbentuk lah sebuah tasik yang dikenali kini sebagai Tasik Toba. Sisa-sisa magma yang panas masih tersekat dalam perut bumi, menekan ke atas, cuba untuk mencari jalan keluar, akhirnya terbentuklah sebuah pulau iaitu Pulau Samosir yang teretak ditengah-tengah Tasik Toba. Tapi jangan risau, sisa magma tadi dah melemah dan ia tidak akan membentuk anak gunung berapi lagi, inshaallah dalam masa terdekat ini, tidak. Semuanya teserah kepada kehendak Allah SWT jua....
Abaikan muka 2 orang yang blur tanpa sengaja 😝, yang penting pulau kecik kat belakang sana. Sangat cantik!
Senja di Simanindo
Bila dah mula gelap, kami pun meneruskan perjalanan menuju ke Caroline Hotel. Perjalanan mengambil masa 30 minit dari jeti Simanindo. Selesai urusan check in, Agung ajak makan dulu. Betul juga, badan pun penat tak nak 2, 3 x turun. Nanti lepas makan ble masuk bilik dan berehat. Katanya di kawasan tersebut tak banyak gerai makan halal, kena pandai pilih. Jadi kami ikut je dier. Bila tengok tangga nak naik ke bilik tu, rasa macam longgar lutut.....😂 Tingginyeerrrr!! Oh ya kitorang masing2 beli simkad Indo jadi malam tu walaupun tak de TV, hati tetap gembira sebab ader line internet....😎😻

Tangga tinggi sangat...sempun juga la sikit 😂 nampak sangat tak biasa hiking
Bilik agak besar dan selesa. Boleh la. Kiter ada 3 orang jadi dier bekalkan kita satu extra tilam. Cuma yang buat aku tak selesa, tilam tu macam ader bau kencing kucing. sudahnya aku buka cadar dan alas sekali arung dengan bantal. selimut guna selimut nipis. Bilik ni tak ada TV dan cerek juga tak de. Kalo nak air panas kena minta kat kaunter.
Santapan malam.....nasi goreng tu agak sedap juga walaupun simple tapi kata orang "ader rasa" la.
Good night Niena & kawan2......

Rujukan:

Siti Yang Menaip said...

cantik-cantik gambar semuanya =)

niena said...

Terima kasih Siti :)

tiyurma siregar said...

Berapa ye harga untuk bawa kereta ke samosir?

niena said...

Hi Tiyurma. Saya tak pasti berapa harganya, sebab kami ambil pakej. Jadi semunya sudah masuk dalam harga pakej.

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...