Tuesday, July 19, 2016

Kembara New Zealand (2): Bermulanya Siri Kembara bersama Trip Kekawan.....

2hb Dec 2015

Pagi yang enak tapi sejuk...domestic arivval hall sdh mula bz. Tengok orang lalu lalang, mengantuk gilerrr tapi macam tak berapa ngam nak tdo dgn orang yang lalu lalang depan ko. Apa tak ngantuk, kat Malaysia baru jam 2 am kot... ZzzzzZZZZzzz...Nampak mentari dah mula nak up, memang cantik tapi sejuk... dalam keadaan macam ni aku berharap sangat wakil trip kekawan tu datang awal. Bosan gilerr dari semalam dok kat sini. anak2 selamba je tdo atas lantai mesti depa rasa macam kat rumah....:). Untung anak2 zaman skg kecik2 dah merasa pg mengembara. Kalo berkemampuan bagus juga cara ni, bila anak2 dah biasa tengok dunia luar minda mereka akan lebih terbuka, berani memberi pendapat & yakin diri. Bukan kata yang tak mengembara dr seawal usia tu tak bagus....kami2 ni pun dulu lambat juga keluar dr kepompong tapi masih ble berfikir di luar kotak. cuma pandai2 cari cara nak kembangkan minda dengan caara positif....:)

Akhirnyer sekitar jam 9 waktu NZ, En. Zikri pun datang....beliau minta wakil 2 orang setiap group untuk ikut depa p depot motorhome. Untuk group kami kak Has n Zymah yang p. Benar la, sesungguhnya penantian itu satu penyiksaan. Lepas depa p, kami yang tinggal ni kena tunggu lagi. Lama gilerr, aku ingat dalam jam 11 baru depa datang semula ke airport, memandu motohore dengan gaya mutu dan keunggulan sekali. Hahahhahah.... Tapi faham sungguh urusan pengambilan motorhome tu bukannyer mudah dan dapat selesai cepat lagi2 kami dalam satu kumpulan yang agak besar. Aku ingat ada lebih dari 15 motorhome yang dibooking oleh trip kekawan utk sesi kembara kami (2hb-9hb Dec 2015). Semua dokumen yang diperlukan sdah di sediakan dari Malaysia, kad kredit (Kak Lia yang ada kad kredit tak jadi p, so kami ader Zymah, alhamdulillah juga ader geng yang guna kad kredit, bukan macam aku yang sakai sangat, 1 kad kredit pun tak ada, kad pengenalan je ader...:p), lesen, pasport, wang tunai NZ250 sbb tukar motorhome dr manual ke auto, tapi sebenarnya depa mmg tak dak yang hok manual punya, yg tinggal hanya auto).

Motorhome ni masa kiter amik memang dah ader minyak penuh so tak yah kalut. Jalan terus aje.....Dari airport tadi kami balik semula ke deport utk jumpa group Kak T, jalan seiring dan senada, katanyer....:D

mula berkemas masuk "rumah" untuk sepanjang 1 minggu ni.
Ini kira 1st time aku naik motorhome. Agak teruja plus sakai sket...:p. Aku ingat geng aku yang lain ni pun sama tak penah naik motorhome. ker ader yang penah naik motorhome buatan sendiri? Ker sakai juga tapi buat2 releks...Hehehhe...Walauapapun memang sangat menyeronokkan. Buatannya cantik, kemas dan selesa. Salu tu tengok aje dokumentari kat astro pasal campervan, motorhome, ferryhome (ader ke yg ni...;p)...kali ni baru nampak yg real punya. Masa ni kami tak jumpa lagi group Kak T sbb depa kan bermalam kat motel, so dr sana depa semua bergerak ke deport. Senang la kan, maka depa tunggu kami kat sana.

apollo
Ruang dalam. Ruang atas yang ader tuala tu  ble buat tempat tdo kalo malam. 2 orang ble tdo sana. 3 orang pun ble, tapi sejuk gilerrr kalo malam. 
Cantikkan. Ini ruang dalam motorhome. Sepanjang perjalanan aku duduk kat depan jadi Co-Pilot. cuma 1 kali tu tukar driver dan tukar sekali co-pilot. Sudahnyer membebel tak pandai nak tengok GPS dan tension si kawan satu lagi asyik marah...:p Ok je.... memang 1 minggu ni aku la yg akan duduk sini jadi co-pilot sepanjang masa. Lagi satu, ini port yang paling strategik utk amik gambar. Bukan susah mana pun, tugasnya cuma:-

1. Setkan GPS (setiap lokasi yang nak dituju)
- Mulanya aku pun tak pandai guna . Tak yah malu, aku memang mengaku ini 1st time aku jumpa GPS (maklum la baru keluar dr gua semalam :p). Tapi Zymah ajar aku dengan baik (sbb depa yg pg depot semuanya di ajar masa tu), tak tau dia ulang balik tanpa meninggikan suara. Alhamdulillah bila praktik kan ble buat.

2. Lepas set kena sentiasa peka setiap kali cik GPS bersuara. Sesekali ko jeling2 je GPS tu. Hahahah.....Kalo dah nak dekat simpang dier akan cakap masuk simpang kiri ke kanan. So bagitau je kat driver, lagi berapa meter hang kena masuk simpang depan (kiri-Kanan) sambil tangan ko tunjuk arah simpang nak masuk tu. :D .Ok part yang tangan mengawang tu tak wajib. Itu sebagai pelengkap kepada pemahaman driver ko je. Kalo dier jenis yang tak panik atau bingung dia tau arah kiri atau kanan tanpa perlu ko menyemak mengawangkan tangan.. ekekekke.... Zymah ok, dier paham kiri-kanan, aku je saja nak senaman tangan...;p

3. Bila dah parking, ok tugas ko ialah off kan GPS tu. Yang ni aku tak tau wajib ke tak tapi dah biasa setiap peralatan kena off lepas guna.

4. Tugas2 lain
- Sentiasa ajak driver bercakap. JANGAN TIDO!!...tapi sesekali aku terbabas juga! hehehhe..tak tahan ngantuk giler! Tak sama kot jam tido aku kat Mesia...;D
- Kalo ko sedang makan jajan ko pun kena tanya driver sekali, "ko nak makan @ nak minum? Kalo dier kata nak, ko kena ambilkan dan tolong bukak kan.....Baik tak aku sebagai co-pilot?ekekekke.....tapi aku salu join kak Has makan kuaci, so Zymah tak ble la makan...:D :D :D
- Sesekali ko kena amik gambo masa dier tgh drive, juga gambo kat luar tingkap. ekekekk....dier pon nak simpan kenangan kan. Guna hp dier adalah sebaik2nyer. nanti kalo dier berehat ble dier tgk2 balik :)
- Co- Pilot tak ble panik kalo salah jalan atau terlepas simpang, cakap dengan nada biasa (jgn tinggikan suara kang driver tersalah pijak break, kiter juga yg tersadung ke depan...ekekekek....) kat driver, ok ko releks....pandu terus sampai roundabout, pusing balik...bla...bla...bla.... Ikut je arah cik GPS tu, sbb kalo tersalah simpang dier akan bagitau petujuk jalan baru, situ2 juga...so tak yah panik.

Dalam kami 6 orang ni ader beberapa orang yang ble bawa kete auto kecuali aku. Aku terus terang aje, seumo hidup memang tak penah pegang auto punye gear. Bukan atas alasan rabun ke, tak berani bawa ke tp mmg tak pandai nak bawa. Karang aku drive, memang ke gaung la kiter ye....So driver ada 2 saja iaitu Zymah dan Kak Yan. Dua2 ni ok ble jadi pelakon fast furios.....teror giler walau naik bukit, menuruni curam, tepi tasik...semua ok.

Ruang belakang. Yang ni boleh di transfomer kan jadi bumble bee katil...Masa nak tukar tu, dah banyak tangan yang buat memang tak ble juga buka. Keras gilerr. Akhirnyer terpaksa minta tolong dari group lain tolong bukakan. adik tu buat kejap aje. 
singki dan tempat memasak. Aku kalo part mengemas, bersihkan singki dan dapur ok aku ble buat tapi jangan bagi aku cuci pinggan bekas ko makan. Masing2 cuci sendiri, sudah. Sebab aku sendiri pakai tupperware bawa dr Malaysia. Pakai juga pinggan dalam ni tp jarang. Nikmat sekali rasanya makan dalam tupperware sendiri rasa macam kat dapo umah aku je...wpon sebenarnyer makan kat motorhome ni....
Permulaan perjalanan ni agak lucu aku rasa, bila ingat balik. Hehhehe (skg la br rasa lucu, masa kejadian aku rasa agak pelik, heran, ajaib- asal ko macamni? hantu mana yang tengah menyampok kami ni, ker ader hantu Malaysia ikot dalam motorhome ni) Takut atau terlebih teruja..tak tau la. Semua pun tak ble, duduk belakang tak ble, padahal itu kerusi kot, aku tgk org lain duduk belakang juga. Ader banyak lagi la perkara pelik tapi malas nak cakap. Tapi ader beberapa perkara juga yang aku setuju. Contohnyer Yang part tak ble guna tandas tu aku setuju sangat. Memang kami tak guna pun. Walaupun sekali. Ker ader yg penah guna diam2...? ahaaa, baik cakap ;p....Sape berkeras juga nak guna ko dumping sendiri. Proses dumping tu pula kena keluar duit so pakai duit sendiri...hehhehe....Jadi tak de sorang pun guna. Walaupon ader juga yang tak puas ati. ekekek......macam2 ragam kan. biasa la mengembara berjemaah gini la situasinyer.

Kadang2 kalo orang diam tak menjawab bukan bermakna dier suka @ dier redha dengan rela apa yang kiter buat tapi lebih kepada tak nak gaduh2. Ader seminggu kot kiter akan bersama2. Sebagai seorang yang dah dewasa pandai2 la kawal emosi, cuba berfikir rasional dan berfikir di luar kotak. Tak semua org ble terima cara kita, jadi seorang yang flexible dan bertolak ansur.  Kalo plan A tak ble, kita amik plan B dan keputusan yang diambil perlu la dapat persetujuan ramai. Benda ni semua tak perlu cakap kot, kita semua ble fikir...tapi tak tau la pada awal pengembaraan ader2 je tapi sbb masing2 diam benda tu tak jadi besar. Emm.....Ok lupakan kita dah minta maaf masa hari raya aidilfitri hari tu, jadi jangan ulangi di masa akan datang...

"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN"

Bersambung.......

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...