Friday, January 14, 2022

Brickfields (Part 1)

12 Dec 2021 (Ahad)

Cuti datang lagi…Kemana kita?? Hanya cuti2 di Malaysia.. Yupp, sempadan sudah buka tapi kami belum bersedia untuk ke luar negara. Biasa ramai, tapi kali ni berdua saja. Jujurnya aku suka pergi bercuti ramai2, lebih meriah, boleh berkongsi cerita, pendapat dan yang penting bajet boleh dikurangkan….. 😜Geng travel aku ni duduk jauh, jadi ini la masanya untuk bertemu. Kapten kami yang selalu merancang percutian, pergi menunaikan umrah, jadi agak sunyi sepi group wsap kami. Biasanya beberapa bulan lebih awal sudah ada rancangan lokasi percutian untuk cuti bulan 12. Z, tanya aku tak nak p jalan2 ke semenanjung? Aku kata kita berdua je, yang lain tak ada ni..ok ke? Z kata ok sebab dia pun nak ke rumah adiknya di Seremban. Pada mulanya aku hanya nak lepak di Jalan Tar, macam biasa…beli2 kain, tapi Z kata, kalo nak p ke lokasi lain pun ble juga. Emm…aku macam….okeyy…. (Agak keberatan di situ…heheheh) Tapi dalam keberatan tu, aku cari juga maklumat.
Aku sebenarnya nak ke Johor. Teringin nak jumpa Zira. Zira, kawan kami sama2 di U dulu. Sejak tamat belajar memang aku tak ada dah jumpa Zira, tapi sesekali memang ada ber wsap. Dalam kepala ni aku dah susun, kalo p Johor aku nak ajak Zira singgah melawat Cikgu Norazmi. Cikgu Norazmi dah pencen, kami selalu jemput buat ceramah pada pelajar. Rancangan ke Johor tak jadi, atas beberapa sebab. Ceritanya panjang tapi biar aku simpan sendiri. Rupanya Allah SWT dah atur cantik dah perjalanan ni, di akhirnya baru aku nampak hikmahnya kenapa rancangan ke Johor tu tak jadi. Alhamdulillah, kalo tak memang akan rasa sangat bersalah…..😌
Cantik hiasan kerawang tu..
Ok, akhirnya aku confirmkan pada Z yang kami akan ke Utara. Sebenarnya tahun lalu pun kami dah ke Langkawi-Perlis-KL..tapi macam ada banyak tempat kami tak pegi. Oh ya aku lupa, tahun lalu Z tak join kami atas beberapa sebab. Jadi bila aku ajak dia ke Utara, dia pun ok. Dipendekkan cerita, pada hari kejadian kami ke KL. Dari KLIA2, naik bas ke Kl Sentral, dengan tambang hanya RM15 (dulu Rm 12). Aku tempah hotel di Myhotel KL Sentral. Murah, dan yang penting dekat je ke KL Sentral. Agak lucu sebenarnya. Kami jarang menginap di area KL Sentral jadi aku tak tau rupanya area KL Sentral tu namanya Brickfields. Amboi…kau kan kalo ke oversea bukan main semua ceruk info kau cari gali. Tapi tempat sendiri nama jalan pun tak tau..Heheh…Nak mudah kitorang nak naik teksi, pegi la kaunter teksi. Gelak je adik tu, “Kak, jalan kaki je hotel tu dekat je kat depan sana”. Sebenarnya aku tak pasti kedudukan MyHotel tu di mana. Tanya kat kaunter, dia bagi maklumat. “Naik atas, jalan terus, masuk kanan….Akak akan nampak hotel tu kat depan aje. Kat Brickfield kan?”. Aku macam….”Bukan, ehh…ye la kot”. “Iye kat sana Brickfields la tu”. Ok, jalan la…siap tengok map ye adik2…..tapi tetap salah. Katanya 7minit je jalan kaki, tapi kenapa 10 minit dah berlalu tak sampai2 lagi ni. Setelah tawaf 2, 3 x akhirnya jumpa juga…Ohh….bila aku google, rupanya Brickfields ni memang mendapat jolokan little India- patut la ramai sangat Shak Rukh Khan kat sini.
Kemeriahan Sambutan Krismas sudah terasa di NUKS
 Myhotel ni biasa2 je. Untuk semalam, ok la...nak tidur aje kan. Bersih? Aku bagi 6/10. Ruang bilik agak kecil tapi masih ada ruang untuk solat. Lepas selesai semua urusan kami keluar jalan2 di KL Sentral. Aku kata kat Z, kita keluar awal dan balik sebelum gelap.... Kakak ni penakut. Oh ya cakap pasal takut, sebelum pergi ni aku sentiasa teringat kata2 Z, yang dia akan ke rumah adiknya di Seremban nanti lepas jalan2. Kami ni pergi berdua je, nanti dia balik rumah adiknya, aku nak tdo dengan sape??? Takutnyer duduk hotel sorang2, semenjak terbaca pengalaman seram orang duduk hotel di FB baru ni. Gigih aku cari kawan yang nak pegi sekali.....akhirnya tak jumpa, terpaksa pergi berdua. Z kata tak apa dia temankan sampai aku balik Labuan. Jadi aku kena balik sebelum 25hb.......
Bilik di Myhotel
Bersambung.....

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...