Sunday, September 15, 2013

China_Mei 2013: (4) Mencari Hotel Di Guangzhou

sambungan......

30 Mei 2013.

Setibanya di Guangzhou Railway Station, kami pun menapak keluar, ikut je kemana org ramai pegi, gerenti itu la jalan keluar :). Di pertengahan jalan ternampak entrance C tapi ditutup. Ooo.....ini yg dimaksudkan oleh Kak Jarimanis tu. Kalo buka pasti ble lalu je kat sini utk sampai ke subway station tu kak ye? :) Sampai je keluar, aku tegamam seketika (cewahhh....) lalu ikot maner ni? punya jauh....


Wajib ada.....
Masa sampai tu tak sempat amik gambo, kamera dlm beg. Pic kat bawah ni amik maser nak balik Shenzhen...:) Jadik la kan, dari tak de langsung....:D!

Kluo dr bangunan ni.....jalan terus ke hadapan. dr jauh dah nampak konopi putih tu. (Pic kat bawah)

Ok ni dier payung/konopi putih. pastu belok ke kiri.....Jalan terus lagi jangan belok2 kang sesat.....hehehh

aaaa......nampak tak payung merah tu pulak. di situ la tangga nak menuju ke Metro station. Jauh gilerr aku rasa........ehhhhhh.....xla jauh sangat.....saje ni manje....manje...:p...nasib baik beg aku cuma 2. 
Sebelah payung merah tu  ader tangga. kalo turun sket nampak la McD. pastu baru nampak Signboard METRO.

Oleh kerana terlalu ramai orang, kami tak nampak tangga tu...wahahhahah......KH tanya kat orang. belum sempat buka mulut dorg dah tunjuk isyarat tangan tak mo ditanyakan soalan...hehheh. oh...ader pak polisi di situ, KH tanya sebut METRO saje....dier pon tunjuk tangga tu. Lega....

Urusan pembelian token di buat oleh KH. Aku tabik spring kat KH sbb, untuk perjalanan ni dier yg banyak buat reseach. aku study sket2 je....tapi dalam blur2 aku tu ader jugak masuk. hehh....Ok misi seterusnya kami perlu mencari hotel penginapan yang dah ditempah melalui Agoda. Urusan tempah menempah hotel, itu aku punya keje. dibuat awal dr Malaysia lg. Maser tempah tu Hotel XiDiWan tu la yg paling murah sekali. so aku pilih tu, lagipun dekat katanyer dengan Haizhu Station. kalo baca description, 0.1km dr pusat bandar. ditambah lagi dgn review org ramai.....hanya mengambil masa 10 minit jalan kaki. Haaa.....ko tak tertarik? dah la murah. dekat pula tu....



Guangzhou Railway Station - Yuexiu Park - Sun Yat-sen Memorial Hall - Gongyuanqian -Haizhu Square Subway Station
Tambang: aku tak ingat berapa tapi lebih kurang setiap 1 stesen tu 2-3Yuen




Xi Di Wan Hotel 
185 Changdi Road, Yuexiu District -Beijing road / Haizhu Square, Guangzhou, China 510120


Ok ikut Exit A. Dek kerana kepenatan naik tangga dengan mengusung beg, kami singgah membeli air limau fresh dr. Apek ni. Sedap! harganyer 3Yuen. Sambil menunggu Apek ni memerah limau, KH tanya kat mana XiDiWan Hotel. KH dah siap2 cilok pic hotel dr internet. So, tunjuk aje la pic. Apek ni bagitau dgn bahasa cina sambil tangan nyer menunjuk ke 1 arah. hehhehehh.......Ok. Dr tempat Apek ni berdiri (keluar dr bangunan Haizhu Station). belok ke kanan....kiter akan jumpa taman. 




Sempat lagi.....untuk kenangan. aku sayang beg galas tu......wakakakakak....lagi nak cakap, dah cakap arie tu! Dier banyak berjasa kat aku sejak pandai berjalan ni...:D. berjasa aper tau.....sumbat barang tu ye la. tapi satu, dier sokong tulang belakang aku. serius ni, banyak mcmnana brg aku dier tetap tak menyakitkan belakang. lagi dier slim aku suka, tak la mcm bw guni. 
Ini la taman yg aku maksudkan tadi...
Nampak tak kamera atas tu? kat sini la traffic lightnyer....ok belok kiri menyeberang jalan. dari sini sebenarnyer dah nampak pearl river tu......jalan je sampai ke situ.....hati2 tengok kiri kanan....kiter kena banyak kali meyeberang jalan utk sampai ke sungai tu. 

Sepatutnyer........kalo tak nak sesat (baru tau selepas beberapa hari berjalan kaki dari hotel ke haizhu station), dr traffic light kiter cari je sungai. dah sampai sungai (Pearl River)....ambil arah ke kanan.....Guna je jalan menyusur sepanjang sungai, jalan terus. ader jauh sket la. pastikan kena lepas/jumpa Guangzhou Medical Collage, jalan sket lagi jumpa Industrial and Commercial bank Of China sebelah kanan. Menyeberang jalan. Dah sampai pintu bank amik arah kanan...pegi belakang bangunan. Nampak bangunan ke-2 (block ke-2).....ok jalan terus ke hadapan (Tgk Pic 2 d bawah) lepas tu belok kiri pulak.......kiter akan jumpa hotel Venice. Selang 2 kedai di situ la Xidiwan Hotel....

 1: Petunjuk jalan dari A: Haizhu Station Metro ke B: Xidiwan Hotel. Yang ini dia naik kete, moto & sebagainyer...kalo jalan kaki lalu je menyusur sungai sambil menikmati angin segar dr sungai.....

2: 
Kalo tengok map (pic ke-2)....mudah kan. Tapiiiiiiii..............................mau 1 jam jugak kami pusing2, tanya orang, orang tunjuk situ....situ....belok kanan, belok kiri........rupa2nya kami berpusing di tempat yang sama. Gilerrrrrrr...............Org dah pandang2. Ehhh....muka dorang lagi??? hehhehh.....aku bajet hotel ni terletak d tempat yg tersorok2 sket sbb kan dier hotel murah....kami dah kepenatan berjalan. Hari dah beransur gelap, dalam hati berkata2, kami mesti jumpa hotel tu sebelum malam, sbb mata/ penglihatan aku jd kurang tajam bila gelap. Aku penat juga tapi aku positif n hati kental. aku rasa KH pun sama. kalo kat tempat orang, ko tak leh nak layan sangat rasa penat, tak yah nak marah kawan, jangan layan rasa putus asa. bayangkan kalo ko menangis? dapat tak cari jalan or selesai masalah, lagi2 kat tempat yg komunikasi dgn masyarakatnya mcm ayam n itik bercakap?? Buang karan je.....org tak kesian kat kiter okeh...

Yang kesian nyer Kak Yan n Kak Noor. Dorang tak biasa bercuti gaya murah mcm ni. Drg biasa melancong ikut agent. semuanya diatur, tinggal duduk dlm bas je. hahhahah........bila ingat balik aku mmg gelak jugak la sorang2. Ader kata, kalo begini jauh, baik ambil hotel yg mahal tp dekat. Aku sebenarnyer pegang kata2 org, kat review hotel. perjalanan mengambil masa 10-15 minit dr haizhu station. itu sbb aku amik hotel ni. hehheh......Tapi tak pe, pengajaran n ini kan pengalaman berharga. Lagi pun ini kali pertama kami bercuti cara backpacker. mmg banyak kekurangan ilmu, pengalaman n pincang disana sini. so di masa2 akan datang insyaallah akan diperbaiki segala kelemahan. :)

Ahernyer.....kami bertemu seorang anak muda. kami tunjukkan gambar hotel. Dier tengok HP, tengok map kot....pastu dier tunjuk ke satu arah, tapi aher nyer dier minta kami ikut. baru beberapa langkah, dier tunjuk, "ni"...Kami serentak tengok hotel tu....."INI"??????? aku terus tengok atas nama hotel, semua tulisan cina, tak faham.....KH kata...."betul la, ini nama hotel, kecil ja". memasing dah nampak nama XIDIWAN HOTEL.....alhamdulillah. Say TQ kat mamat tu. aku tengok sekeliling.....kami dah pusing tempat ni byk kali td tp langsung tak nampak nama hotel. pasal aper? pasal kecil je tulisan...macamana nak nampak. kalo kat internet kiter nampak ader nama hotel besar guna tulisan rumi....Itu gambar lama ok...

sebaris dengan Hotel Venice ni terletaknyer hotel Xidiwan...
Ini la dier hotel tu. Dalam aku menyumpah sudi pula amik gambo depan hotel.....hehheheh. Garisan melintang kat pintu hotel tu la nama hotel dalam tulisan rumi. Maser ni hati dah sejuk, dah solat, dah tukar baju , nak kluar makan pula. 


Seblh Family Mart ader sekolah Menengah

depan hotel ader Family Mart
Walaupun hotel ni hotel murah, jangan terkejut dengan bangunannyer yg macam hotel mahal. sbb hotel venice tu rekabentuknyer ala2 roman. Makanyer bangunan sebelah menyebelah terkena la tempias "kemewahan" sket.....Aku kira hotel ni cukup ok. kami pilih bilik yg ader tingkap. tapi tak leh buka tirai sbb sebelah tu ader tangga yg digunakan oleh pekerja. nanti org nampak pula kiter kat dalam bilik. 






Nampak tak beg n kotak besar tepi tu? itu kepunyaan org Malaysia tau. Ader beberapa kali terserempak dgn org Malaysia, yg memborong banyak barang. Yang best nyer di sini, terdapat banyak syarikat penghantaran barang. Nanti drg akan amik kat hotel.




elehh...komputer tu bukan ble guna pun....ntah2 rosak. buat perhiasan je kat situ....
Dah berehat sekejap, menunaikan perkara wajib, kami pun turun untuk makan. Maser tawaf cari hotel tadi dah nampak 2 restoran muslim. Kami singgah di Restoran Khalide, paling dekat dengan hotel. Kak Noor n Kak Yan dah kepenatan n dah tak der mood nak jalan2, so drg cuma tapau nasi kosong n telur dadar. 


Untuk hari ni kami makan bihun goreng bersama telur dadar. Sebab dah tau Mie yg dimasak banyak, so kami order 1 pinggan bihun je dan di bagi 2. 

anak tuan punyer restoran..:)
dah kenyang, masih awal lagi, kami mengambil keputusan untuk berjalan2 sebentar menyusur pearl river. Meh tengok sedikit foto suasana malam Di Sungai Mutiara.....


Aku tak ble jumpa Kelapa mesti nak minum...


sudu asli dr kulit kelapa.....ohhhh.....Bukan I yg merokok ye..





Sekejap je, kami pun balik ke hotel. Kaki dah mula sakit. Maser tengah tunggu mata nak terlelap tu, sempat lagi mengimbas kembali peristiwa tadi...hehehhe. Aku ingat GPS tu penting untuk aku yg sedikit blur. hehheheh.....ataupun sebelum pegi kena cari kat internet peta petunjuk arah nak sampai ke hotel. aku kedekut nak beli sim kad china. malas nak kaya kan dorang.....hahhahahah....

Jumpa lagi d entry akan datang......
bye....

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...