Saturday, November 9, 2019

Dari Selatan Ke Utara Thailand: Thaweesin Hotspring (Part 21)

22 Dec 2019 (Sabtu) 
Hari ke-12 

UPDATED

Assalamaualaikum & Hi semua…..


Kami semua bangun awal. Paling awal KN la sebab jam 4 am lagi dier dah wsapp kami. Hehehh....Hari ni kami dijadualkan akan ke Chiang Rai. Van akan tunggu kami di depan hostel jam 6.00 pagi. Lepas subuh yang dah siap terus ke luar. 1 kali jengok kat luar belum ada lagi, jengok kali ke-2 dah ada van tu. Nampak macam dier tercari2 orang, betul ke ini orang nyer…entah2 dier tunggu group lain. Driver kami seorang lelaki muda. Sempoi, pakai t-shirt, jeans coklat dan berkasut. Rambut panjang tapi diikat kemas. Sekali pandang macam Mamat Jepun pun ader. 2 kali pandang macam Al-Hambra…..Al-Hambra? Haaa….sape tu??? 3 kali pandang baru macam mamat Thai. Wajahnya Chinese look sikit, nampak agak gengster sikit tapi sweet dan baik hati. Amboiiiii kau….sweet bagai! Dier tak pemarah ok. Then, dalam perjalanan balik ke Chiang Mai tu dier singgah rumah mak dier amik makanan. Wahhhh…….nampak tak, walaupun begitu, tetap ada nilai kekeluargaan dalam dirinya. Dengan Bahasa Inggeris yang agar terbatas dier bagitau dier kena tunggu guide kami. Lama kami duduk dalam van, akhirnya bila jam melepasi 6.30…..seorang lelaki berkot kelabu, bertopi terkocoh2 berlari masuk dalam van. 

Gambar atas: Sementara tunggu si Jet Li, amik gambar hostel pula....tak de keje kan
Gambar bawah: Van yang membawa kami ke Chiang Rai
Gambar sepanjang perjalanan ke Chiang Rai
Dia memperkenalkan dirinya sebagai........eh lupa pula namanya. Payah nak sebut jadi kami panggil dier Jackie. Sesuai dengan tugasnya sebagai tour guide, Jackie seorang yang peramah, suka buat lawak, suka ketawa...Dier minta maaf sebab terlambat bangun, sebab katanya semalam dier balik lambat bawa orang pegi Chiang Rai juga. Untuk memudahkan cerita aku namakan driver kami ni si Jet Li....sebab muka dier iras cina sket......(suka2 je bagi nama kat orang na...😆)
Pemandangan di sepanjang perjalanan ke Chiang Rai (2)
Thaweesin Hotspring

Ini destinasi pertama kami, iaitu Thaweesin Hotspring. Ia terletak di Mae Chedi Mai, Wiang Pa Pao District, Chiang Rai (Sebelum sampai ke bandar Chiang Rai). Berjarak kira2 69 km dari Chiang Mai, adalah lebih kurang dalam 1 jam 35 minit juga la. Jackie awal2 lagi siap pesan, kita hanya diberi masa 30 minit untuk ke toilet, amik gambar atau nak minum....Tempat ni sebenarnya kecik aje....jadi tak ada masalah walaupun masa yang diberi agak singkat.
Model tak berbayar....😝

Walaupun kawasan ini kecil tetapi ia tetap menarik minat beberapa pengunjung untuk singgah ke sini. Sudah pasti yang menjadi daya penarik itu ialah geiser nya. Geiser adalah sejenis mata air panas yang menyemburkan wap dan air panas ke udara. Begitu la yang akan dapat kita lihat di sini. Ia mampu memancutkan air panas bersuhu sehingga 95*C, kadang kala setinggi 37 meter. Pembentukan geiser ni bergantung pada keadaan hidrogeologi tertentu yang hanya terdapat di beberapa tempat di dunia. Jarang sekali kita boleh jumpa geiser ni, jadi beruntung sangat la masyarakat yang berada di sekitar Chiang Mai. Ada beberapa mata air panas semula jadi di sini, pihak berkuasa telah membina sebuah kolam mengelilingi mata air panas tersebut. 



Akibat suhu air panas yang mencapai sehingga 95*c, maka ramai penjual yang mengambil kesempatan untuk merebus telur yang mana ia diletakkan di dalam bakul kecil yang diperbuat daripada rotan, bagi memudahkan ianya diangkat apabila sudah masak. Telur tersebut akan dijual kepada pengunjung yang datang singgah ke sini. 



Di kawasan ini juga telah di bina sebuah taman dan beberapa deretan kedai. Yang pastinya barangan yang dijual tak lain tak bukan barangan cenderahati, kedai runcit, gerai menjual buah-buahan dan cafe. Kalo rajin buka kasut, boleh juga merendam kaki di kolam air panas. Jangan risau kepanasannya tidak la sampai melecur kaki 😅....panas2 manja githeww.....

Ladang Teh di Singha Park

Destinasi ke-2 ialah ladang teh, tak de signboard. Jackie kata tempat ni memang tak ada dalam itinerary, ini sebagai hadiah kepada kami atas kelewatannya pagi tadi. Konon la.....😅. Tak ada cerita untuk ini, aku belanja gambaq aje la. Tempatnya memang cantik. Hijau saujana mata memandang. Nun jauh di bawah bukit kelihatan sebuah tasih yang dikelilingi oleh pokok teh....



Singha Park

Creadit to:https://www.thaizer.com/tourist-attractions/singha-park-boon-rawd-farm-chiang-rai/


Tempat ni berdekatan je dengan ladang teh. Ya Allah......cantik tempat ni rupanya. Ala2 safari gitu la.....kitorang tak explore tempat ni sebab tak de rancangan pun nak ke sini. Sayang pula rasanya tapi tak pe, hari lain ble pegi lagi....Taman Singha dimiliki oleh Singha Corporation Co.Ltd iaitu sebuah syarikat yang menghasilkan Singha Beer. Tapi kat sini depa tak de la letak kilang beer tu. Pusing banyak kali pun memang tak kan jumpa. Ia hanyalah sebuah taman yang cantik sesuai untuk tempat bawa anak2 dan keluarga bercuti di sini.

Singha Park sebelum ini dikenali sebagai Boon Rawd Farm iaitu sebuah ladang tanaman barli. Barli ini digunakan untuk menghasilkan bir dan ladang ini pula tidak dibuka kepada orang ramai. Beberapa tahun selepas itu, Boon Rawd iaitu pemilik syarikat tersebut mengambil keputusan untuk mengubah ladang barli ini kepada Projek pelancongan dan seterusnya mula beroperasi pada tahun 2012. Sebahagian besar kawasan ini masih lagi menempatkan ladang barli, buah-buahan dan ladang teh. Kini, Singha Park terkenal dengan pengeluaran teh oolong, pengunjung berpeluang untuk melihat cara penanaman teh, bagaimana daun teh dipilih. Boon Rawd bijak mengabungkan lanskap semulajadi, tasik, padang rumput dengan haiwan dalam sebuah taman untuk menarik ramai pengunjung datang ke sini.

Kawasan yang sangat luas ni menyediakan sewaan basikal dan trem untuk memudahkan pengunjung melawat beberapa zon. Ada ladang teh, barli, mini zoo pun ada. Jangan tak tau ada zebra dan zirafah juga ok.....Jadi jangan lupa datang ke sini tau.


Sebab tak tau kitorang lepak kat sini je.....

Bersambung......

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...