Wednesday, January 4, 2017

New Zealand: Jom Balik Kampong Vol. 2-2016: (Part 2) Christchurch To Rakaia Gorge

28 Nov 2016: Monday
Christchurch-Rakaia Gorge-Lake Tekapo- lake Pukaki- Twizel
Day 1

Hai Korang....

Kami selamat tiba di awal pagi yang dingin di Christchurch Airport. Landing yang sangat smooth sekali dipandu oleh pilot Jetstar yang patut dipuji. Perjalanan dari Melbourne ke Christchurch mengambil masa kira-kira 3+ jam dan aku bantai tido aje malam tu sebab badan memang dah sedia letih. Siang kan berjalan aje tanpa rehat. Sedap aje tido, sedar2 dah sampai. Urusan Checkin pun lancar juga, alhamdulillah. Memang depa akan tengok satu2 makanan yang kiter bawa, tp kiter dah ikut peraturan, buat food declaration list segala- walaupun dier tak tengok sikit pun, semuanya akan ok. Inshaallah.. Semua barang makanan yang dibawa juga lepas tanpa sekatan. Aku rasa Zymah bawa milo 3 in 1 pun lepas. Aku bawa buah kana pun lepas. Tak perasan terbawa, sekali dier toreh tengok tak de biji, dier lepaskan aje. Cuma satu je kena ingat, pastikan semua barang makanan di simpan di dalam satu beg khas. Jangan campur dengan beg pakaian. Sebab semua beg yang kiter declare ader makanan dier akan selongkar tengok. Bayangkan kalo campur dgn beg pakaian, melompat segala katak nanti....:D:D, Oh ya satu lagi, tak yah sembunyi2 makanan yg dibawa, bagi je depa tengok. Agak2 kiter tersalah bawa, dier akan amik itu saja. Tapi lepas proses check bag tu depa akan scan semua beg yang dier tak selongkar, masa ni kalo depa jumpa makanan...awas, ko sedia la diut NZ untuk membayar denda ye...

Dipendekkan cite, sebab dah janji nak call Mr. Cameron tu pada jam 8.30 am. Kami pun tunggu lagi. Nak tunggu detik berlalu tu adalah sangat, sangat membosankan. Sungguh. Sakit kepala jadinya. Kat sini 5.30 am dah siang. Maka, bila dah sampai 8.30 am tu, matahari dan naik, terik macam pukul 10 am. Padahal awal pagi lagi. Nasib baik angin bertiup dingin tapi awas muka anda bakal jadi "Dayang Senandung"-sunburn. ;p

Mr. Cameron yang ramah...
Mr. Cameron tolong angkat barang masuk bonet. Nasib baik muat.
Mr. Cameron menerangkan cara2 penggunaan kereta kepada pilot kami -Azymah
Urusan tempahan kereta dan hotel kami serahkan kepada kapten- Kak Hasnah. Hasil dari carian dan bacaannya di blog, akhirnyer dier memilih untuk menyewa kereta dari https://www.shoestringrentals.co.nz.. Tempahan dibuat awl dari Malaysia dan dier memilih kereta sedan berjenama Nissan dengan kadar sewa $49/P-day. Korang boleh pilih nak kete mana satu mengikut kesesuaian dan keselesaan, bermula dari kadar serendah $36/P-Day. Berurusan dengan Mr. Cameron sangat mudah. Masa jumpa tu dier cuma minta lesen driver 1 dan kad kredit, hanya untuk diisi di dalam borang. Korang jangan risau jika berlaku kerosakan batrie, tayar pancit ke, boleh terus call agent AAtravel (No. Tel ader disertakan di dalam kete), depa akan datang baiki. Sebelum melepaskan kami pergi, Mr. Cameron terangkan bagaimana menggunakan kete dan sebagai pilot, Azymah la yang khusyuk mendengar. Kitorang kat belakang, dengar2 manja aje....ekekekk.....

Bajet sewa kete: $49 x 8= $392
GPS: $8 x 8 = $64
Ins: $10 x 8= $80
Jumlah: $536

Belanja 1 pic, perjalanan menuju ke Rakaaia Gorge...:p
Ok Jom kiter mulakan perjalanan...Twizellllllll tunggu aku datang!! Yeahhh....Sebenarnya antara kami, semua ble bawa kete auto, cuma yang paling champion orang Sabah bilang, Azymah la. Driver ke-2, Sara- tapi dipenghujung trip baru tau rupanyer dier kurang berani bawa. Aku pula budak baru belajar sebab terbeli kete baru! ;p Jd org takut nak suh aku bawa, takut nanti tersasar haluan. :p:p Al-maklum la sebelum ni naik beskal je...:D :D :D. Untuk trip ni Kapten dah bagi2 tugas. Tugas awal: macam biasa aku murnikan itinerary, tambah mana yang patut. Masa ni kiter akan nampak masaalah yang timbul, contohnyer kalo perjalanan dalam 1 hari tu mengambil masa sehingga 6-7 jam...itu kiter kena baiki, sebab terlalu lama di atas jalan raya. Nanti tak ble singgah2 dan 1 yang sangat kami ingin elakkan ialah sampai ke check point terakhir (tempat penginapan) pada waktu malam. Payah nanti teraba-raba mencari tempat. ekekek....Paling lama perjalanan dari 1 motel ke 1 motel yang seterusnya ialah 4-5 jam. Itu paling lama, kalo kurang lagi ok. Jadi kiter ader masa untuk singgah di mana2 tempat yang menarik, makan, solat dan sebagainyer. Cane nak baikinyer? ok caranyer ialah susun balik tempat penginapan kiter. Contohnyer ari tu, Kak Has dah set penginapan dari Queenstown dan akan berakhir di Oamaru. Bila tgk tempoh perjalanan ia amik masa sehingga 6-7 jam. Jadi kami bincang balik amik penginapan di Dunedin semalam sebelum ke Oamaru. Dunedin- Oamaru tak jauh 3 jam aje. Sebenarnya pd aku la, ble je dr Dunedin terus ke Timaru, lagi jimat tp sbb dah booking awal Oamaru Top 10 tu, maka kami amik aje. Kitorang tak ble berbincang duduk 1 meja sbb semua jauh2...jd kena guna wsap. Selalu juga ader "kesalahfahaman"...hehehh.. tapi ok je boleh ditangani dgn baik.

Uppss....macam mengajar pula lagaknyer. Bukan.... Ini cara kami, saje nak berkongsi.....

Zymah, buat kira2 bajet. Sara-Tukang beli barang makanan- kat sjung kan banyak produk Brahim, kat sini ader tapi agak mahal dan terhad. Selain tu dier juga bertindak sebagai tukang tukar duit. Kat Borneo ni, nak tukar duit paling murah di KK. Sebelum cuti tu aku sempat la minta tolong tukar duit kat kakak dan sekali tu aku turun KK sempat juga tolong tukarkan duit Zymah n K. Hasnah. Tapi rupanya tak cukup, tu sbb minta Sara tolong tukarkan. Semua jenis "tukang" dier sapu. ekekek....Tugas semasa pula: Kapten tugas dier urusan pembayaran penginapan (ader sesetengah motel kitorang bayar cash), Zymah: pengangkutan, aku: tukang cuci pinggan, Sara: Chef....dier masak memang sedap. :)

Singgah Countdown beli barang dapur. Gedik la org seblah kanan tu..;p
Singgah Countdown beli barang2 dapur. Konon nak singgah Park n Save, sekali tak jumpa....pegi Countdown je la. Walaupun hakikatnyer Park N Save itu lebih mengujakan dengan sayur mayur yang segar bugar. Bersyukur aje la dengan aper yang dijumpai, Countdown ni lebih dekat dengan airport. Masa kiter benti kat sini, ader sket cite lucu. Zymah tak mahir lagi hal- ehwal kete ni, sekali masa nak matikan enjin kete, tak ble. Aku cakap kat Zymah kalo kete auto baru dier mmg tak guna kunci, tutup enjin main tekan aje. Tapi kete tu tak de tempat nak tekan. Kebetulan pula ader pasangan suami isteri yang baru balik dari jogging. Depa la yang tolong kami. Rupanyer pusingkan aje tombol tu. Aiyaaa... Ok jom kiter teruskan perjalanan..... Wow, aku dah terbayang2 asparagus di masak tumis....:D :D

Perjalanan menuju ke Rakaaia Gorge
Gunung ganag di belakang sana la yang bertanggungjawab meratchun aku untuk jejak kaki kembali ke sini......:p
Perjalanan dari Chrischurch ke Rakaia Gorge tak jauh, hanya mengambil masa kira2 1 jam perjalanan je. Seperti tahun lalu, kali ni pun kitorang tak de nak naik Jet boat tu, datang sini saje nak amik gambar. Alang2 lalu singgah aje la, lagi pun rugi tak singgah. Salah satu tempat yang punya aura yang menarik. Gitu....Eh bukan sume ke ceruk South Island tu lawa?? Kalo korang ader bajet lebih, dan jarang2 naik bot (:p) aku syorkan korang naik jet boat ni. Tak nyesal punyer. Sungguh... yang gegirl pastikan tudung pin dengan kukuh ye... Apa2 pun korang ble p jengok website dorang kat sini: http://www.discoveryjet.co.nz/. Dalam ni ader macam2 aktiviti yang ble kiter join bersesuaian dengan keminatan dan bajet... Bajet ciput macam aku memang tak naik la, lagipun kat Malaysia aku dah puas tengok sungai dan laut. Naik bot, naik feri semua dah penah. Cewahhhh....berlagak!! #ayatcoverlinesebabtakmampunakbayo

Wehhh...jom2 dah nak sampai dah Rakaia...Tengok kat bawah sana, Masya Allah, cantiknyer....Aku kagum la dgn rumput kat sini, semua pendek. Mungkin sebab pengaruh cuaca kan, sebab tu rumput tak tumbuh tinggi. Dari jauh tengok cantik, kemas tersusun ajer.

Pemandangan dari atas menuju ke sungai Rakaia
uhhh...panas...nasib baik membelakangkan mentari kalo tak I jadi minah sepet....:D
Best la tumpang kamera org ni...hhehe....al maklum la hp kite rosak...:( Mana2 gambaq yang nampak kami ber-4 tu maknanyer aku pinjam dr kawan...:D macehhh kawn2...
Bunga liar tumbuh cantik...
Baru sampai. Ingat nak santai2 kat sini, makan2 ke....tapi tak jadi. Angin kuat sangat...heheh. Asal aku nampak tempat ni dah nampak lain dari tahun lalu ehh? Dulu kami lepak lama sket kat sini, macam dalam 1 jam juga aku rasa. Sempat lagi makan2 dalam caravan, nak masak air panas tapi api tak nyala. Sakai betul rasanyer masa tu, siap panggil En. Azli lagi minta tolong nyalakan api. Macam2 je masalah mula2 naik caravan tu dulu. Kerusi nak tukaq jd katil tak ble, sampai ke petang wehh....nak tak nak tebalkan muka je minta tlg adik sebelah tu tolong kami. :D :D

ok itu cite lama, cite ari ni, kitorang kejap je kat sini dalam 30 minit aje. Kemudian kami pun blah,,,

Kat sini la pangkalan untuk sesiapa yang ingin naik jet boat. Kebetulan masa tu ader group bdk2 remaja nak naik bot
Tebing sungai, tinggi weh. Kesan dari hakisan angin, menambah keunikannya. Bahasa org geo...;p
Berlatar belakangkan jambatan Rakaia Gorge..
Silau...

Macehh Sara & Zymah atas sumbangan gambar...

Bersambung....

Juls Julie80 said...

salam ziarah & follow sis..

seronoknya bercuti obersiiii... kene menabung nih..ekekek

happy holiday sis... :)

niena said...

Salam. Macehh.. Sudi singgah. :)
South Island memang mengujakan... Tak nyesal. Sungguh... :D

Salam kembara sis...

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...