Saturday, July 27, 2013

China_Mei 2013: (3) Ghuangzhou Kami Datang.......:)

30 Mei 2013

Assalamualaikum n Salam Sejahtera.......:)

Semalam dah plan untuk bergerak dalam jam 11.30 pg ke Luohu, nampak awal sangat tp takpe la....biar kiter tunggu train jangan ditinggal train sudah.....haruuuuuuu...........................Selepas subuh aku tido balik. Ala.... penat semalam tak abih lg dan ari ni kami hanya bkfst kat dlm bilik, makan aper yg ader. aku bawa bekal maggie 1 bungkus, 2 bungkus besar bubur (dlm ader 12 paket), biskut, nescafe 3n1, keropok (wajib ni, aku kan suka mengunyah). Pengajaran untuk aku, lain kali kena bawa:  Maggie tu patut bawa banyak, bubur sket je.....aher nyer punyer payah aku nak abihkan bubur tu sbb terlalu masin....necafe kena bawa 30 paket sbb aku jenis bawa bekal sbb tak suka minum air sejuk.

Oleh kerana sampai awal sangat maka kami ble la round 1 bangunan stesen Luohu....:). ader banyak masa untuk klik2...:)


tempat beli tiket. belah kanan sekali yg ader orang galas beg hijau tu waiting room. dah masuk tak ble keluar dah. (abaikan kekaburan wajahku)

Petunjuk arah semua mesra pengguna. Insyaallah sampai, ikut je arahan..

Kagum dengan keberkesanan produk ni.....bayangkan dr wanita bertudung bertukar menjadi lelaki macho.......ko mampu???????...............heheheheehehehheh...................................(jan marah Kak H. Gurau jak pok...)
begini caranyer.......

Oleh sbb dier ensem, aku pun sudi amik amik gambar ngan dier....wekekekekk




K.H cari isotonic, minuman berkhasiat yg mampu melegakan sakit kepala. tapi mcm tak ader......
Dah puas keliling Luohu, kami pun masuk kat waiting room. Dalam ni sejuk sket, ader mesin pemanas air, nak makan maggie ble jer amik air ni. Tp beli siap2 maggie cup, mudah n tak cerewet. 



Bila masuk kat sini kiter dibekalkan dengan air mineral. Tibet Spring kater nyer. mula2 KH pegi dier ble amik sendiri. siap amik 4 botol lg untuk kami 1 sorang. Eh, 1 botol tak cukup, so aku pg lagi nak amik, sekali mamat penjaga tu hulur 1 jer. aku tunjuk jari nak 3 lagi. dier geleng kepala. Pastu buat muka bodo....Kedekut!!


aku suka botol ni sbb kecik je....Ringan.

si polo tu rakan baik aku yg selalu aku bawa pg jengjalan.  aku suka dier, slim. poket banyak. tahan lasak....eh tak berapa nak lasak sbb zip dah rosak n ader koyak...hehhehe. yg biru tu aku bawa dier kali ni sbb pengajaran travel mac ari tuh, kena beli beg pula sbb tak muat. dapat free masa pegi HK-shenzhen dis 2010 from agent travel jetabout travel....:)

KH makan kacang yg dibeli d Halal Food Dongmen Street. Rasanyer sedap. ader macam rasa herba sket. 

Nampak tak ramai org berpusu2 ni?.....drg ni dah dipanggil masuk. Drg sedang menuju ke tempat train berada. So D7172 tu no train. Mula2 aku pelik apsal drg ni berlari, mcm tak sabar je. Owh.....rupanya dr tempat ni nak g tempat train landing tu, jauh juga. tak la jauh giler. ader la dlm 3 n kiter kena cepat takut ditinggal train. dier bergerak tepat pada masa nya. pastu bagi kami yg baru ni sila masuk ikut gerabak. nanti masuk kat gerabak lain...payah pula nak mencari..hehheh....




Ahernyer.....selamat tiba n masuk dalam gerabak 5. Dalam skrin ditunjukkan perjalanan train dr shenzhen-Guangzhou. Gerabak 5 ni tak panjang sangat. selesa n tak ramai org. Oh ye...dalam ni juga ada pramugari train....yg akan menghidang minuaman (yg dibeli) macam dlm flight, siap ada unifm, ada topi, berkasut, ader bag lagi. cantik. tapi aku tak amik gambo..tak sempat.






dalam perjalanan ader beberapa kali berselisih dengan train lain, samada yg mengangkut penumpang atau angkut barang.


aku ingat ini train jenis lama yg bermula dengan huruf Z. ader juga tempat tido. 
Train ni akan berhenti dibeberapa buah stesen. dan ianya akan ditunjukkan di dalam skrin. kalo nak, kowang ble check kat travelchinaguide. 
 ada sesuatu yang menarik kami jumpa....nak tau apa???
.
.
.
.

.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.

.
.
.
.
.

.
taraaaaaaaaaaa.....................................

ensemnyer mamat ni. kami jumpa dalam train. gerabak 5. kalo korang nak jumpa dier, ble cari dlam poket tempat duduk depan kiter tu. hehhehehehe........belek2 majalah tu. dier ader duduk dlm tu. hehehhehhe......gigih aku amik gambo dier. snap gambar majalah pulak tu...wekekkekek



panjang dah. jampa lagi kat entry akan datang. misi mencari hotel. Penuh drama. penuh kejutan......cewah......:D....

ok bye
Salam ramadhan...

4 comments:

wakgelas said...

bestnyer jalan2 obersi gituuu.,eHHHee

niena said...

hehhe.....mmg bez. alhamdulillah ader rezeki sket..

Unknown said...

Bestnye..tak pernah pg China lagi nih...

niena said...

insya allah....1 ari nanti pasti boleh..:)

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...