Sunday, July 21, 2013

China_Mei 2013: (1) Bercuti ke Shenzhen seperti Balik Kampong.....

Assalamualaikum n Salam Sejahtera.....

29 Mei 2013

Dah masuk Julai yeee??.......hheheh....ok, yg ni cite Mei lalu. Flight from KK 9.30 am. Ini kali ke-3 aku ke sini. Selepas balik dari Shenzhen Mac ari tu. Cuti sekolah bulan Mei mmg xder perancangan nak ke mana2. Kak Hasnah nak join Kak Nurlia ke Vietnam, aku belum lagi teringin nak balik semula ke vietnam sbb dah p hujung tahun 2012. Kecuali kalo aku dh nak naik pelamin nanti, baru berkira2 akan ke sana beli kain....:) amboiiiii.....besaq hajat......^____^. Kak Enai pula nak p Umrah. So aku akan lepak di Kampung. Beberapa minggu berlalu, kak Hasnah call, tanya nak x g Shenzhen, terus ke Guangzhou, katanyer nak beli LCD comel. Aku pula bila sebut nama Guangzhou terus teruja, sbb hajat ke sana tak kesampaian Mac lalu. K. Hasnah kata kiter cuba main redah aje, tak yah guna agent travel. aku pon ok je. janji yakin n berani.....kami pon mula dating ngan en. google, belajar aper yg patut ttg shenzhen-Ghuangzhou.

Kota Raya Shenzhen dari udara. Perghhhhh...tengok tu bangunan tinggi2 tersesun cantek....
Tak ramai sangat orang dlm flight menuju ke Shenzhen. Rata2 masyarakat cina (Sabah) Malaysia yang "balik kg"..:). Mungkin cuti kali ni ramai yg g Indo @ Vietnam. Jiran 1 kapal sempat menegur maser kiter Q nak cop pasport, "pandai juga kamuurg pigi China a".....:). "Balik kg" kali ni hanya disertai oleh kami ber4: Aku, Kak Hasnah, Kak Yan (kazen KH) n Kak Noor (kawan K.Yan). Mula2 jumpa kat Airport, aku ingatkan Kak Yan kje Imigresen. hehheh....Sebab aper tau......

1) aku teringat citer KH, drg baru sampai pg tadi naik bas dr Tawau mlm. Aku heran sbb KH jarang  naik bas. Katanyer KYan ader kje yang perlu disiapkan. Sbb tu tak leh naik flight, kena btolak lewat sket.

2) Aku tengok pakaian KYan, seluar biru, tudung biru, baju je hitam mcm unifm imigresen. dlm hati, oooo......dier ni balik kje terus ke stesen bas tawau (xsempat tukar baju).

Rupanyer....sangkaan aku jauh sangat meleset. hehhehe.......sape suruh pandai2 tafsir. KYan Tauke Sawit. haaaaa......jgn main2. Boss tu.....KH kata, kje KY yg dier mksdkan tak siap lg tu ialah, KY nak bagi gaji kat pekerja dier sblm dier bcuti....Salute pada kewibawaan seorang wanita..\--/

Ok sambung......elok je turun dr pesawat, ader bas menunggu untuk mbawa penumpang ke bangunan airport (kalo nak jalan kaki ble juga, tp jauh gilerr menapak n tak der dibuat dek pelancong....nti tak pasal2 digelek tayar pesawat....hehhehhe) selesai urusan cop pasport & amik bagasi, kami pun menonong keluar menuju ke stesen metro Airport East. Senang je nak cari, tgk sign board ader dlm bhs inggeris ataupun kluo je dr bangunan ketibaan tu, belok kanan untuk ke stesen metro....:). Pasal bagasi ni aku teringat 1 cite. lepas je cop pasport, memasing g singing room, kecuali aku terus g amik bagasi. Maser tu org dh kurang. aku cuma amik beg aku n beg KH. itu je aku kenal. maser tgh tgu drg kluo dr singing room, tu ader la sorg pak guard dgn seekor anjing. si anjng ni pula suka sangat hidu2 1 bagasi yg diletak tgh2 jalan. aku heran la juga apsal bagasi tu ader tgh2 jalan, aku syak ader org salah amik then tak letak balik kt tempat bagasi tu. Rupa2 nyer itu bagasi KY. xlama lepas tu ader la pegawai Imigresen tu dtg amik bagasi KY n terus bawa ke ruangan pemeriksaan. Aku tanya ader bw makanan ke? hehheh......selongkar punya selongkar, dier tak jumpa aper benda pun melainkan pakaian2 luan n dalam.....Lega!



WELCOME TO.....................................arghhhhhhhhhhh!!!!!!!! tak nampak Shenzhennyer!

Perjalanan kami santai sajer, tak ader nak rushing mcm dikejar anjing. hehhehe......Nak beli token metro tu, kena guna duit kecik..:). Jadi kena cari Customer Service Center untuk pecahkan duit besar...:)



Dah dapat duit kecik, kiter pg pula beli token kat mesin ni. Mesin ni cuma ble terima duit Y5 dan Y10 ajer. Pun tak susah mana, ader arahan dlm bahasa Inggeris. Tambang dari Airport East ke Lohou Station, berharga Y9 (RM4.50) n perjalanan mengambil masa 90 minit, beh kurang.


comel je token....


 Dari Airport East tu lenggang je org dlm subway. Kiter pon mudah dapat tempat duduk. Sekali....tgk gambar di bawah. Dah mula penuh, baldi pon masuk...hehheh...


sementara menanti 90 minit utk sampai ke destinasi, elok kiter tido dulu, charge tenaga. Lepas ni kiter akan jalan cari stesen keretapi untuk ke Guangzhou esok. Dalam tido2 ayam tu, minda merangka perjalanan untuk hari ini dan mengingat semula perjalanan mac lalu. Tiba2.....eh betul ke Garden Inn Hotel tu letaknyer di Stesen Lohou????? arghhhh........nanti fikir. hehehhe......

ok jumpa nanti dalam citer tersesat stesen...:) Salam ramadhan..


No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...