Wednesday, June 20, 2012

Aku Si Kucing Jalanan

Photo By: Hkhtt Hj

aku si kucing jalanan
hidup bebas tanpa tuan
comot, kurus tak terurus
namunku tak minta dimewahkan
cukup, kau beriku sepotong makanan
buatku mengalas perut


aku si kucing jalanan
mengigil dek kebasahan
tak ku peduli insan mulia menghulur makanan
duduk diam tanpa reaksi
barangkali bisa meredakan kesejukan ini

Aku si Kucing Jalanan
setiap detik perjalananku adalah perjuangan
perjuangan mencari rezeki
demi kelangsungan hidup
seringku lihat si kucing parsi

tika duduk berehat kepenatan

dikendong manja, dilayan bak bidadari
ibarat menekan remote
semua tersedia di depan mata

perlahan ku bangkit
ku tinggalkan moment indah untuk si kucing parsi
maaf aku tak pernah menyesal, apa lagi mencemburuimu
malah terbit kebanggaan di hati kecil
aku lah wira, hidup di atas ikhtiar sendiri
walau aku hanya si kucing jalanan




                                                                       Nanie Amat
                                                                          Labuan
                                                                       20 Jun 2012




No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...