Tuesday, February 7, 2023

Bercuti ke Turki: Green Tour Bersama Mr. Yunus...(Part 2)

14 Dec 2022
(Rabu)
Salam & Hai...
Walaupun agak tingtong, tapi awal juga bangun.Waktu Subuh di Cappadocia masuk jam 6.31 pagi. 8.10 pagi kami naik ke rooftop untuk bersarapan. Ingatkan kami la yang paling awal sampai, rupaya dah ada 3 orang lelaki dari Malaysia. Aku dengar dorang sembang macam bunyi Melayu, tapi tak ada la pula kami bertegur sapa 😀 Entah la mungkin masing2 teruja menikmati makan pagi.

Aku tengok Hp, ader simbol misscall. Rupanya dari Pegawai dari syarikat Celebi yang menguruskan beg aku yang hilang dari radar semalam. Mungkin dia call masa aku tengah sedap tidur malam tadi...😅Pegawai tu nama dier Erol. Si Erol ni ader tinggalkan Msg juga, dia maklumkan yang beg aku dah dapat dikesan dan akan dihantar ke alamat yang aku bagi dalam borang tu. Ahhh...sudah! Kalo dia hantar ke sini (Cappadocia)...masa tu aku dah sampai Izmir agaknya. Aku kena hantar email kat dia ni, bagi alamat baru (hotel di Istanbul)....tapi itu la, kena meragka dulu ayat...😅
Bergambar kenangan di hadapan homestay kami Epoch Stone House
Pintu sebelah kanan tu akan membawa kita ke cafe.
Jalan menuju ke jalan utama. Malam tadi, bas tu turunkan kami kat jalan besar depan tu. Lepastu dia tolong kitorang angkat beg. Pintu homestay kami sebelah pintu yang ada carpet hijau tu.
ini jalan menuju ke belakang dari homestay kami. Aku agak selesa dan suka dengan persekitaran homestay ni. Tenang, sunyi, kosong.....
Tangga ni akan membawa kita ke cafe, di tingkat 3 rasanya. tingkat 1 dan tingkat 2 tu pun ada tempat penginapan tapi mungkin bilik2 je. Nampak tak pintu sebelah kiri tangga tu? kat situ la malam tadi kitorang berurusan untuk checkin. Rasanya kat situ la office Sailnstay.
Ni pandangan dari rooftop.
Sebelum masuk cafe ambil gambar dulu. Cantik kan pemandangan kat belakang sana. Itu semua cave hotel agaknya ya....Mesti mahal.
Tuan tanah & Z
Tempat masak kat belakang tu je. Air minum amik sendiri. Makanan dia hantar
Tempat pemanas pun ada, kalo rasa2 sejuk boleh berdiri kat sini....
Yang paling sedap telur dadar tu la. Yang itu paling akhir dia hidang kan. Mungkin dia tengok makanan kami tak berapa nak luak, dia pun hantarkan lagi telur dadar.. Kat sini terkenal dengan buah Zaitun. Mula2 aku nampak buah zaitun tu, "Wah...nampak menarik dan sedap"...Aku ingatkan manis, rupanya tak. Aku pun tak tau nak cakap macamana rasanya, tapi yang pastinya makan 1 biji pun tak habis😅Selesai sarapan, sempat pula kami berehat2 sambil menunggu Mr. Yunus sampai jam 10 pagi. Semalam aku ingat jam 10 tu rasa macam agak lewat sangat kan, tapi sebenarnya ianya masa yang sangat sesuai bagi mereka untuk memulakan perjalanan....
Sarapan pagi kami
Route kembara kami kali ni ialah Cappadocia-Izmir-Istanbul-Bursa- Istanbul. Bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain tu menggunakan penerbangan. Nak naik bas, lama betul pula perjalanan.. masa, dah la singkat. Nanti banyak masa terbuang atas bas je... Kita nak menikmati pemandangan dengan jalan kaki, bukan dari jendela bas. Ehhh....🙊😀Tapi sebenarnya ada pro dan kontra nya juga kan.. Win2 situation la bak kata orang putih, kalo naik bas....bajet dapat dijimatkan, tetapi perlu bekorban masa. Kalo naik flight, bajet akan meningkat tetapi masa dapat dijimatkan. Jadi berbalik kepada kita punya bajet dan masa.

Pemilihan Cappadocia sebagai lokasi pertama kembara kami adalah sangat bertepatan. Faktor utamanya adalah kerana kedudukannya yang paling jauh dari Istanbul, berbanding Izmir dan Bursa. Cappadocia merupakan salah satu daerah yang terletak di Anatolia Turki. Kewujudan lanskap unik dan menarik di Cappadocia dikatakan bermula dari letusan Gunung Erciyes dan Gunung Hasan, beribu tahun yang lampau. Ketika gunung ini meletus, ia menyebarkan debu yang tebal ke seluruh Cappadocia. Akhirnya debu2 ini jatuh ke bumi dan menumpuk padat setebal berpuluh meter, menjadi batuan lembut dan membentuk bukit-bukau. Akibat daripada berlakunya hakisan angin dan air selama berjuta tahun, akhirnya batuan lembut yang tadinya berdiri seperti bukit bukau, berubah membentuk jajaran batuan yang unik…Pemandangan unik ini lah yang dapat dilihat pada lawatan pertama kami pada hari ini.
Pigeon Valley
Lokasi pertama Mr. Yunus bawa kami ialah ke Pigeon Valley untuk melihat panorama Goreme. Berjarak sekitar 6 km dari Homestay kami di Nevsehir, hanya mengambil masa 9 minit untuk sampai ke sini. Lembah Pigeon merupakan salah satu landskap paling indah di Turki. Goreme merupakan salah sebuah perkampungan yang terletak di Nevşehir, Anatolia Tengah. Terkenal dengan rangkaian lembah yang dipenuhi dengan formasi batuan yang unik dan menakjubkan. Ibarat bentuk cerobong dalam filem animasi dongeng. Seperti yang aku nyatakan di atas, batuan unik ini terbentuk secara semula jadi hasil daripada hakisan angin, air dan perubahan cuaca. Batuan yang membentuk cerobong ini mempunyai pelbagai ketinggian, ada yang mencapai ketinggian 130 kaki (40 meter) dari lantai lembah. Warnanya pula kelihatan pelbagai, apatah lagi ketika musim panas. Puncak batuan ini menjadi kegemaran burung merpati bersarang di atasnya. Dikatakan, sebelum tempat ini diteroka, terdapat banyak burung merpati di sini, sehinggakan najisnya digunakan oleh masyarakat kampung sebagai baja. Mungkin dari sini la, tempat ini mendapat namanya.

Menginjak ke zaman pertengahan, kebanyakan batuan cerobong ini telah dipahat/ untuk dijadikan sebagai rumah, gereja dan bandar bawah tanah. Antara tarikan pelancongan yang sangat popular disini ialah aktiviti menaiki belon udara panas. Seawal jam 6.00 pagi sudah ramai yang berada di tapak menaiki belon panas. Ketika kami berada di sini selama 2 hari, cuaca agak berangin dan semua aktiviti belon udara panas telah dibatalkan. Kempunan kami nak melihat cantiknya belon gergasi terbang diudara! Bukan rezeki, begitu lah...... Selain itu antara yang menjadi tarikan pelancong juga ialah melawat gereja lama di zaman pertengahan yang mempunyai ukiran corak fresco atau hanya sekadar berjalan kaki menikmati indahnya pemandangan bentuk batu2 yang unik dan menarik. Tetapi lawatan kami pada hari ini bukan untuk menyelusuri lembah
Bersama Mr. Yunus yang sporting
Pada zaman dahulu Gerome agak sunyi dari kunjungan orang luar. Menjelang tahun 2000, baru la Gerome mula bersinar. Kehadiran pelancong yang datang dari pelusuk dunia merancakkan industri pelancongan, membuka pintu rezeki kepada masyarakat dan seterusnya meningkatkan taraf hidup menjadi lebih baik dari sebelumnya. Impak daripada kerancakan industri pelancongan ini dapat dilihat pada perubahan lanskap perbandaran kawasan sekitar. Penduduk yang pada asalnya mendiami bangunan gua lama telah menjual "rumah mereka" kepada pelabur yang datang dari luar Gerome untuk dijadikan hotel dan kemudian berhijrah ke kawasan lain seperti di Nevsehir, Avanos, Uchisar dan Urgup. Kebanyakan masyarakat juga bekerja dalam bidang pelancongan.
Gerai jualan
Gebar dan alas meja bercorak khas Turki. Cantik!
Antara barangan yang dijual di sini.

UCHISAR KELESI
Lokasi kedua yang kami lawati ialah ke Istana Uchisar (Uçhisar Kalesi). Kedudukannya tak jauh dari Pigeon Valley view point tadi, hanya mengambil masa 4 minit untuk sampai ke sini dengan kereta. Istana Uchisar terletak di kawasan paling tinggi di Capadocia, sehinggakan ia mendapat jolokan " pintu masuk Cappadocia". Wujud sejak zaman Romawi lagi, dengan mengalas peranan sebagai benteng pertahanan untuk mencegah serangan musuh. Kedudukannya yang tinggi, dimanfaatkan oleh masyarakat pada ketika itu untuk memberi isyarat dengan menggunakan lampu atau cermin. Seni bina ruang dalam istana ini sangat unik, ibarat seperti sarang labah-labah. Umum seperti yang kita ketahui, batuan di Cappadocia terhasil dari letusan gunung berapi yang telah mendap, padat tetapi lembut. Sifat batuan yang lembut ini, memudahkan masyarakat pada ketika itu memahat batu membentuk ruangan-ruangan khas seperti rumah untuk tentera, dewan dan sebagainya. Selain itu terdapat juga rangkaian terowong yang hanya boleh memuatkan seorang manusia dewasa untuk melaluinya dalam satu2 masa. Terowong ini terhubung antara satu sama lain, berfungsi sebagai tempat untuk menyembunyikan diri dari musuh. Dikatakan ia pernah menempatkan 1000 orang tingal di dalamnya satu ketika dulu.
Kami tak masuk ke Istana Uchisar sebenarnya, hanya bergambar di luar sahaja. Korang ingat tak aku kata tadi, jarak perjalanan dari Pigeon Valley ke sini hanya mengambil masa 4 minit dengan memandu kereta? Jaraknya tak jauh sebenarnya dan boleh sampai ke sini dengan hanya berjalan kaki! Itupun kalo korang banyak masa dan inginkan sesuatu yang lebih mencabar. Laluannya adalah dengan cara berjalan dari White Valley dan Love Valley akan membawa korang ke Istana Uchisar. Tapi pastikan kekuda kena kuat, badan fit, sihat tubuh badan dan wajib ada guide, kalo tak boleh sesat kita dibuatnya. Pada musim panas, Istana Uchisar dibuka seawal 5 pagi - 9 malam setiap hari. Manakala pada musim sejuk ia dibuka dari jam 5 pagi hingga 7 malam sahaja. Tak pasti berapa harga bayarak masuk, sebab kami hanya berada di luar sahaja tetapi untuk rekod setakat jun 2022 bayaran masuk adalah 50 Lira.

Kalo korang berhajat untuk masuk dan mendaki sehingga ke puncak Istana Uchisar, pastikan sentiasa berhati-hati. Pakai kasut yang bersesuaian, kerana batuannya yang lembut, sangat licin, bila-bila masa boleh tergelincir kalo kita tersilap langkah.  Sila bawa air secukupnya, terutama ketika musim panas. Kalo tak nak sesak kena datang awal pagi sebab masa tu tak ramai orang yang datang. Boleh ambil gambar puas2 macam Istana ni ana yang punya....😁

Gambar sama tapi dari sisi yang berbeza