Friday, June 17, 2022

Menjengah Ke Selatan: Homestay (Part 2)

30 Mei 2022
Assalamualaikum, Hi, Salam Sejahtera......

Ini Homestay yang kami menginap sepanjang berada di Kulai. Terletak di Bandar Indahpura, Kulai. 5 minit perjalanan dari stesen keretapi Kulai. Hal penginapan dan belian tiket train diuruskan oleh KH. Secara jujurnya, aku boleh katakan homestay ni penginapan paling terbaik sepanjang trip ni. Comel dan unik. Diuruskan secara sistematik, tak perlu jumpa owner pun. Tahap keselamatan terjamin, inshaallah... Kita sampai di Kulai dah gelap, jadi gambar ni di ambil keesokan hari nya. 
Kawasan sekitar homestay. Nampak macam perumahan baru

comel je design rumah ni. Rumah teres, 2 tingkat tapi sebenarnya rumah ni hanya sebuah. Eh betul ke ayat yang aku guna ni?? Tingkat bawah tu orang lain punya, tingkat atas pula orang lain punya. 

Homestay kita tingkat atas....design rumah ni mengingatkan aku quarters guru dulu2
Ruang tamu
Besambung dengan ruang makan

Ruang tamu

Rumah ni kecil je tapi selesa untuk 5-6 orang. Ada 3 bilik, ada dapur, ada mesin basuh, ada jualan jajan, 3 in 1, air mineral, maggie. Semuanya di jual. Duit masuk dalam balang kaca. Part paling aku suka ialah mesin basuh dier. Malam ni cuci esok pagi dah kering. Makanya sepanjang kami berada di sini, kami cuci baju je. Esok nak balik malam ni sempat lagi cuci baju, sebab tau ia bakal kering esok pagi! Cuma 1 je rumah ni agak panas. Terutama di ruang makan dan bilik paling belakang. Bilik tu cuma ada kipas, ok sebenarnya cuma mungkin rumah ni tak selalu orang duduk dan ia tertutup seharian jadi haba panas tu mendap di segenap ruang.

Kereta sewa

Kereta sewa yang diguna sepanjang berada di Kulai. Kalo tadi urusan penginapan dan tiket diuruskan KH, maka part kereta sewa ni aku yang uruskan. Banyak aku cari info di FB, ada la dapat 2, 3 orang. Aku hubungi dorang ni. Ada yang dah penuh, ada yang lokasi dier jauh nak hantar kereta. Termasuk la adik ni aku wsap.. dia kata ada kereta. Deposit RM50. Tapi sebelum bayar tu aku tengok gambar dier kat wsap....ehh, macam agak menakutkan....Muka dia macam QHaidar tapi dalam versi psiko 😂 lagi2 bila baca msg dier yang mengatakan nanti dia bankin. Lagi tambah aku curiga, kenapa pula kau yang nak kena bankin dengan aku??? Bukan aku ke yang kena bankin duit pada kau?? Terbalik. Aku KIV dulu dengan dia ni. Cari yang lain dulu la.....Dalam train menuju ke Kulai tu cari2 kereta sewa tak jumpa, baru la aku hubungi dia balik. Nasib baik masih ada kereta. Aku tawakal je bayar deposit pada dia walaupun curiga di hati masih menebal 😅Bila jumpa dia pagi tu, ehh...ok la pula. Tak ada la muka dia macam psiko. Kalo awak terbaca ni dik, Saya minta maaf ya....Betul la bak kata pepatah, "don’t judge a book by its cover'....😅

-Jumpa lagi-

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...