Monday, January 7, 2019

Kembara Pula Jeju: Part 1

30 Nov- 1 Dec 2018
Jumaat

Perjalanan kami ke Jeju bermula hari ni. Aku dan Z dah sampai KL semalam lagi. Biasanya aku memang akan amik flight awal sehari, untuk mengelakkan kekangan yang tak disangka2 berlaku. Labuan ni sukar dijangka, hanya ada MAS dan AA saja yang boleh disandarkan harapan untuk terbang ke Semenanjung. Pilihan aku tetap pada AA, walaupun hanya ada 2 penerbangan ke KL setiap hari. MAS tak payah cakap, mahalllllll.....

Kembara kali ni kami pilih Vietnam Air, KUL-Hanoi-Busan. Busan-Jeju naik JejuAir. Perjalanan dari  KLIA2- Noi Bai International Airport, Hanoi mengambil masa kira2, 3 jam 15 minit. Transit 3 jam kemudiannya berlepas ke Busan. Dipendekkan cerita kami tiba di Busan pada jam 6.10 pagi waktu Korea. Mereput la kami di sini sehingga jam 3.45 pm. Baru la terbang ke Jeju. Kak D dan S yang sudah 4 hari bertandang ke Busan mengkhabarkan, cuaca agak sejuk di Busan, biar pun belum ada rintik salji yang turun. Memang benar apa yang dikata, ketika mereput di airport kami berjalan2 ke luar bangunan, memang angin sejuk menerpa ke wajah kami. Oh ya, oleh kerana nak ke Jeju, kami kena bergerak ke domestic airport Busan. Tak jauh hanya berjalan kaki kira-kira 300m saja menghala ke kanan international airport. Kami turun ke tingkat bawah dan berjalan kaki saja.

Tempoh perjalanan dari Busan ke Jeju mengambil masa 1 jam je. Nampaknya flight JejuAir ni agak selesa. Ruang antara kerusi pun agak luas. Tup2 dah sampai Jeju......Yeahhh..Tak ada apa yang menarik sangat di hari pertama ni. Kami tiba di Pulau Jeju kira2 jam 4.30 petang

Pulau Jeju dari udara
Bergambar dulu....
Untuk kembara Jeju ni kami telah menyewa kereta, untuk memudahkan perjalanan dari satu tempat ke satu tempat. Bayaran keseluruhan kereta sewa untuk 6 hari ialah RM 1762. Sorang bayaq RM 221 setelah digenapkan. Tempahan itu dibuat daripada orang ke-3, jadi kalo tempah terus dari agent kereta tu mungkin boleh murah lagi. Bila tiba di Jeju, kena naik shuttle bus untuk sampai ke tempat kereta sewa tu, iaitu di Mujigae. Dah selesai urusan Imigresen, kami pun keluar menapak menuju ke shuttle bus. Caranya ialah keluar ikut Gate 3.

Dah jumpa Gate 3, keluaq ikut pintu ni. Kemudian menyeberang jalan pergi ke parking bus.
Bus yang akan bergerak ke Mujigae berada di tiang No. 8, Petak No. 1. Tu dia kat depan.
Petak No. 1
Takut salah, tunjuk address pada driver bus. dier kata betul itu bas nya.
Baru la masukkan beg.
Aku tak berapa perasan berapa minit masa diambil dari Airport ke Mujigae ni. Sampai2 je, dah remang2 senja.

Office Mujigae, Syarikat sewa kereta tu
Turun dari bas, angkut beg memasing.
Kak D dan Kak T mengurus di kaunter, sebelum ambil kereta.
Pekerja Mujigae set kan GPS untuk pergi ke rumah sewa kami.
Rumah sewa kami studio style. Ble la dan agak selesa juga untuk kami 4 orang, 4 lagi rumah sebelah.
Setelah selesai urusan menilik body kete, amik gambar, video segala bagai, kami pun memulakan perjalanan. Macam agak jauh juga rumah sewa kami dari Mujigae ni. Kira2 1 jam lebih juga la, kan Kak D? 1st time bawa kete di Jeju ni pun perlu ambil kira juga, Kak D bawa kete secara berhemah dan sopan santun, maklum la malam dan pelancong katanyer. 😜..Tiba di rumah sewa tu kami di sambut tuan rumah. Depa tengah makan malam bersama keluarga. Sampai rumah sewa dah gelap gulita, tak dan nak amik gambaq rumah. Entry akan datang aku selit gambaq rumah. Tuan rumah ni sangat baik, dier tengok kami semua gegirl, dier dan anaknyer tolong kami angkat beg naik tingkat 3. Uhhh....berat tu. Kemudian bagi kami beras (tapi untuk malam ni sahaja ye...heheehh), kemudian bagi kami rice cooker berjenama Cuckoo. Malam tu sempat pula masak nasi walaupun kepenatan.....

Jadi kiranya hari ni, satu hari habis masa di perjalanan sahaja. Kembara kami bermula 2hb sebenarnya......Jumpa lagi untuk hari esok yang menyeronokkan.....😍

Acuyuhan said...

Hi menarik content. lets blogwalking and click ads. done follow u, follow me back http://acuyuhan.blogspot.com/ .thanks

niena said...

Thanx Acu...:)

Siti Yang Menaip said...

bestnya pengalaman memandu sendiri disana. kekok kan memula sebab different side. hehe..
tapi rare laa kalo CT tak brani =D

niena said...

Hi Siti. Ya mungkin mula2 tu kak D selaku pilot kami agak gementar, tapi dah lama tu ok. Kak d dah ada pengalaman bawa kete kidal side sbb sblm ni dier buat jelajah usa ketika winter 😀😀

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...