Saturday, September 8, 2018

Kembara Medan: Pagi di Grand Orri Hotel (Part 10)

16 Dec 2017
Hari: 3
Malam tadi sampai sini dah gelap, jadi tak nampak apa melainkan beberapa buah bangunan dipersekitaran hotel ni. Di depan kami berdiri sebuah bangunan hotel 3 tingkat. Dari luar hotel ni agak sunyi dan lenggang. Tak banyak kereta yang parking kat situ malam tadi. Hanya kami dan sebuah kereta avanza. Bilik ni agak ok, 1 Queen bed dan ada extra bed. Ader balkoni. Ader kettle....ok la. Hotel ni rasanya hotel lama, bathroom design dier agak klasik, water heater dier ader penunu bunsen, terkejut aku, ingatkan, nak terbakar. LOL 😂 terus aku jerit panggil kakak berdua tu, nasib sempat rembat tuala, kalo tak depa tengok wayang free 😝🙈 kebaruan betul kan!

Subuh di Berastagi
Perkarangan hotel (1)
Perkarangan hotel (2). Kat belakang tu mungkin kawasan perumahan. sama je design...
Dijepret dari balkoni
Terletak di Berastagi, Kabupaten Karo, Sumatera Utara, hotel ini punya lokasi yang strategik iaitu menghadap ke Gunung Sinabung. Berdekatan dengan beberapa tempat percutian yang menarik iaitu Taman Nasional Bukit Barisan, Air Terjun Sipiso-Piso dan banyak lagi. Menyediakan perkhidmatan akses wi-fi secara percuma, tapiii..... hanya di kawasan tertentu contoh di lobi hotel. Di dalam bilik ngak ada rasanya. Semua bilik ader aircond, ader TV, almari, kerusi untuk ko duduk2 minum petang katanyer, tuala. Hotel ni pun ader restorant sendiri, kalo agak2 malas nak keluar ble je hello2 kat orang dapur mita antaq lunch ke dinner ke. Kawasan ni sedikit sejuk tapi belum ble lawan kesejukan di Kundasang.
Kami di hadapan bangunan hotel
cafe di belakang kami.
Bunga oren
Berastagi merupakan bandar kedua terbesar di Tanah tinggi Karo, selepas Kabanjahe City. Bandar yang terletak kira2 66 kilometer dari Bandar Medan ini diapit oleh 2 gunung berapi aktif iaitu Gunung Sibayak dan Gunung Sinabung. Berhampiran Gunung Sibayak, terdapat kolam air panas semulajadi. Oleh kerana kedudukannya yang terletak di kawasan tanah tinggi, maka suhu dikawasan ini juga agak sejuk dan secara tidak langsung mengangkatnya salah satu kawasan pelancongan yang popular di Sumatera Utara. Apa tidaknya, dah la sejuk, jaraknya yang hanya 66km dari Kota Medan ini memungkinkan untuk pelancong tempatan mahupun luar untuk datang ke sini, walau hanya di waktu hujung minggu.

Bunga Kobis
asal nampak maca geram je kami 2 tu? hehheh
masa kami pegi ni, nampak orang baru tanam bunga baru, beberapa bulan kemudian Sani up gambar kat taman ni, cantik dah, bunga2 dah tumbuh...
Bunga lonceng....penah jumpa sekali kat Jogja. Agaknya tumbuh tempat sejuk je agaknyer....ke aku je baru jumpa kebetulan pula tempat sejuk???
Selain kerana jaraknya yang dekat dari Kota Medan tadi, di kawasan ini juga terdapat banyak wisata yang boleh dikunjungi, contohnya Bukit Gundaling, Desa Peceran, Taman Alam Lumbini, Muzium Pusaka Karo, Gunung Sibayak dan banyak lagi. Kedudukan strategik ini lah yang menjadi kecenderungan untuk Berastagi dijadikan sebagai tempat persinggahan. Misalnya kalo nak mendaki ke Gunung Sibayak yang hanya berjarak 7 km dari Berastagi ni, maka para pendaki memilih Kota Markisa ini, sebagai tempat transit sebelum memulakan pendakian menawan puncak Gunung Sibayak yang berketinggian 2.094 meter dpl itu.
uiitttt...kepit aper tu? hehehh....
travel buddy ku yang sporting
Gallery image of this property
ehsan goggle
Tak de gambar bilik, sbb malam tadi penat gills...lupa nak amik gambar. Pagi ni pula, bilik dah tak kemas 😎 Dari jauh kami nampak Agung dah melambai. Meh, Breakfast dulu.

Bersambung....

Rujukan:
http://simalungunau.blogspot.com/2014/01/sejarah-berastagi.html

No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...