Saturday, September 8, 2018

Kembara Medan: Bukit Gundaling (Part 11)


16 Dec 2017
Hari 3
Gunung Sinabung dikejauhan
Selepas menikmati sarapan pagi yang simple, kami memulakan perjalanan ke Bukit Gundaling. Bukit Gundaling adalah salah satu kawasan pelancong yang terletak di bandar Berastagi, terletak kira-kira 60 km dari bandar Medan. Asal usul nama Gundaling yang diberikan oleh masyarakat tempatan mempunyai sejarah tersendiri. Ia disampaikan secara lisan dari satu generasi ke satu generasi. Kisahnya bermula sebelum Indonesia mencapai kemerdekaan. Kononnya, pada zaman dahulu ada seorang pemuda Inggeris yang tinggal di Berastagi sebagai penyebar agama nasrani. Suatu hari ketika berjalan-jalan di sebuah bukit, dia bertemu dengan seorang gadis yang berasal dari daerah ini. Gadis yang ditemuinya itu memiliki rupa paras yang cantik dengan rambut panjang terurai, tutur bahasanya sopan dan lembut, membuat pemuda ini terpesona dengan gadis tersebut.
Tugu yang menjadi mercu tanda Berastagi






memulakan perjalanan
























Disediakan tempat berehat
Dipendekkan cerita, mereka bertegur sapa dan bersembang panjang di atas bukit tersebut, hingga tak sedar hari sudah menginjak ke senja. Si Gadis terpaksa pulang. Si Pemuda merelakan walau hatiinya terasa berat melepaskan si gadis pergi, namun janji untuk bertemu di lain waktu, mengubat hati si Pemuda. Sejak itu mereka selalu berdating di atas bukit tersebut, dari pagi hingga ke petang. Orang tua si Gadis berasa curiga, sebab depa suruh g ladang tak nak, malah tersenyum2 sendiri, "ehhh...disampuk hantu ke apa ni?", berangkali itu telahan di hati si ibu. Maka Orang tua si gadis, diam2 mengekor kemana si gadis pergi dan alangkah terkejutnya depa sebab anaknya berdating dengan lelaki asing yang tak dikenali. Si ayah marah, maka si gadis diheret balik ke rumah.

Hallo Sinabung... Nampak je dekat, kata si Agung sebenarnya gunung tu agak jauh.

Mungkin ini gambaran Pemuda tersebut.
Maka sejak itu si gadis tidak dibenarkan keluar rumah tanpa kebenaran, kalo nak keluar juga kena berteman. Orang tua si gadis mengambil keputusan untuk mengahwinkan si gadis dengan sepupu terdekatnya. Si gadis sedih, apa lagi si pemuda yang menangung rindu sebab dah lama tak jumpa si gadis. Satu hari si pemuda nekad datang ke rumah si gadis pada malam hari, tapi tak ketuk pintu ye, dier panggil dari tingkap je. Si gadis mengadu kisah dia yang akan dikahwin paksa dengan sepupunya itu. Si pemuda terkejut lalu mengajak si gadis lari. Maka berjanji la mereka untuk bertemu di Bukit itu keesokan harinya. Namun malang tidak berbau, niat mereka itu diketahui oleh orang tua si gadis, maka hari itu juga si gadis dikahwinkan denga sepupunya. Si pemuda yang resah gelisah menunggu si gadis yang tak kunjung tiba, berjalan mundar mandir tanpa sudah sambil memanggil2 "darlingggggg"......."darlingggg"....namun darlingnya itu tidak juga datang. Perkara yang sama diulang setiap hari, akhirnya si pemuda putus asa dan dia mengambil keputusan untuk pergi meninggalkan Berastagi dengan luka yang mendalam. Sebelum pergi si pemuda memandang sayu ke arah bukit, tempat kali pertama dia bertemu si gadis, sambil mengucap "Good Bye Darling"..... Dia menjerit perkataan tersebut berulang kali sehigga la bukit tersebut hilang dari pandanganya. Oleh kerana masyarakat setempat tak faham makna ayat tersebut maka mereka mengubahnya kepada "Gundaling" dan nama itu kekal hingga kini.
gerai
kami bertiga. Untungnya pagi tu cuaca cerah, nampak lah Sinabung di kejauhan    
kereta kuda
Sekejap je kitorag kat sini. Bila jalan2 kat sini tak de la sejuk mana. Rasanya ada kawasan yang sejuk. Contoh macam kiter g Kundasang. Dulu2 Kundasang tu sejuk tapi sekarang dah tak sejuk melainkan kalo malam. kalo siang, nak rasa sejuk naik g ladang lembu. Ok jom kiter g Pasar buah pula....

Bersambung....

Rujukan:
http://misterbatak.blogspot.com/2013/02/asal-mula-bukit-gundaling.html

2 comments:

Siti Yang Menaip said...

cantiknyaaa view especially the langit. so blue =)

ejulz said...

cantik pemandangan tempat ni :)

ejulz follow sini. harap sudi follow http://ejulz.blogspot.com tq :)

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...