Saturday, December 26, 2015

Hanoi (11): Skodeng kampung Cat-Cat

6 Jun 2015
Dari: part 10

Bangun pagi, gosok gigi.....:) Sarapan pagi di bilik sebelah. Semua bedal makanan yang di bawa dari Malaysia. Roti, ikan bilis goreng, maggie, indocafe 3 in 1. Save budget katanyer. Sepanjang berada di Sapa, tak pernah sekali pun kami masuk mana2 restoran, kecuali kat hotel ni, itu pun kami minta nasi dan telur rebus je, minta 4 biji depa bagi 8 biji telur rebus. :D....Yang bagusnyer owner hotel ni sangat memahami. You are mulim? From Malaysia? katanyer.....Oh ya aku ingat depa memang kenal Malaysia sebab insiden penyokong Malaysia bantai penyokong Vietnam.. nampak sangat kiter tak boleh menerima kekalahan. Eh, bukan kiter, mereka yang terlibat aje... Malu wehhhhh......di ari lain kami bertemu pemandu bas yang menghantar kami ke airport Hanoi, yang boleh berbahasa melayu, katanyer Malaysia kalah sama Vietnam  itu ari main bola.....nampak perli kiterkan???? Pada muka kiter dah jadi bahan usikan depa.....

Plan ari ni, akan menskodeng Kampung Cat-Cat yang terkenal dikalangan pelancong. Pemandangan yang cantik dengan sawah padi berteres, melihat dan merasi aura kegiatan harian penduduk kampung dan sebagainya. Tak lengkap pakej jelajah Sapa, kalo tak mai Kampung Cat-Cat, katanyer.....:D Oh ya, walaupon, kampung ni diletak nama Cat2, ia tak bermakna Kg. ni banyak kucing, sepertimana Hazwan, aku pun tak nampak walau seekor pun kucing....:D. Alhamdulillah kerbau pendek pun tak jumpa, Hazwan.....hehehhe.

Kampung Cat2 ni terletak 2 km dari Pekan Sapa. Terletak di kawasan lembah. Lagi ke bawah daripada hotel yang kami duduki. Oleh sebab kami dah masuk dalam pakej, dah ader tour guide yang akan membawa kami ke sana. Orangnya kecik molek, gadis Hmong, aku ingat umurnya masih muda dalam belasan tahun. Boleh berbahasa Inggeris, tapi tidak seperamah si Minah semalam. Yang ini kita panggil dier si Milah. Oh ya si Minah sempat berpesan pd kami semalam, minta kami charge energy lebih sket kalo nak mai Kg. Cat2 sebab katanyer perjalanan ke sini berbeza dengan perjalanan ke Kg Ta Van semalam. Di Kg. Cat2 kiter kena naik bukit turun bukit.......okey baik untuk senaman kaki. 

Geng Mat Salleh. Kali ni geng kami yang dah veteran. Perjalanan dari hotel kami ambil arah kanan
Untuk ke Kampung Cat2 dari hotel yang kami duduki, ambil arah kanan. Jalan terus, dalam perjalanan kiter akan melintasi farmasi. Kemudian jumpa satu tangga di sebelah kiri, di mana terletaknya sebuah pasar basah. ketika kami tiba di sini, pasar basah ni masih dalam proses baik pulih, jadi tak ader sebarang aktiviti perniagaan dijalankan di sini. Ker ader lagi pasar basah kat atas dekat gereja tu Hazwan? Tiba kat tangga tu, turun tangga jalan terus aje.....ia akan membawa kita terus ke pintu gerbang Kampung Cat-Cat, tapi jauh lagi. Kalo dah nampak ramai orang berjalan kaki menuju ke sana, betul dah tu......Klo korang menyewa hotel di kawasan berdekatan gereja, terus aje turun ke bawah melepasi dataran (gambar dlm entry sebelum ni).

akan melalui farmasi ni.
Pasar basah yang sedang dalam proses baik pulih
Turun tangga ni
Jalan terus aje
Lepas dari pasar basah tadi akan tiba di lorong ni, jalan terus aje.




Mak cik Hmong menjual barangan
Kalo naik bas, bas akan berhenti sampai kat sini aje...berhadapan sapa Summit Hotel. lepas tu jalan kaki
Sepanjang perjalanan sebelum sampai ke pintu gerbang kampung Cat-Cat, terdapat banyak kedai di kiri dan kanan jalan. Kaki2 hiking kalo nak cari barangan hiking yang murah di sinilah tempatnya. Kalo tak nak beli, di sewa pun ader, tapi aku tak penah jumpa. Lambakan jenama The North Face dan Deauter, merambangkan mata. Sempatlah di hati pasang niat nak rembat 1, sebagai kenangan.....bukan sekarang, karang masa nak balik.

Batu Tanda

kami yang gigih menurunkan berat badan.
 Akhirnya kami tiba di pintu gerbang cat2. Uhhhh....penat juga ye. nasib baik cuaca kat sini sejuk2 manja, tak la sampai migraine naik. Bayaran masuk ke sini ialah 4000 dong. Guide kami yang aku panggil si Milah, dah beli siap2 tiket, dier p tunjuk ajer tiket kami, ble la kami masuk. Selepas pintu gerbang ni, akan jumpa 2 simpang. Simpang sebelah kiri tu ialah pintu keluar apabila kita balik nanti. Jadi si Milah suh ambil simpang kanan. Perjalanan mula menuruni tangga berbatu. di kiri kanan terdapat gerai2 menjual cenderahati. Menariknya di sini ialah setiap kedai dan rumah ada tadahan air yang diperbuat daripada kayu. Bila penuh aje air dalam kayu tu akan masuk dalam longkang. mungkin fungsinya supaya air yang turun dari atas bukit tidak membasahi laluan utama.

tiba di pintu gerbang Kampung Cat2
peta 
Mulakan perjalanan

anak2 Hmong
sawah padi berteres
pemandangan cantik
kedai menjual cenderahati
Lelaki menanam padi
Di sepanjang perjalanan ada kalanya kami terserempak dengan anak-anak Hmong, kali ni tak ada yang meminta2 duit atau menjual cenderahati. Kanak2 di sini leka bermain bersama rakan2. Kat sini juga tak jumpa wanita Hmong yang akan mengikut kita sepanjang perjalanan seperti di Kg Ta Van semalam. Kelihatan juga lelaki Hmong sedang bekerja di sawah mereka. Wanita Hmong pula akan memainkan peranan menjual barangan cenderahati.


pakaian tradisional
sisi lain di Kg. Sapa
hampir tiba di jambatan
Perjalanan ini akan berakhir di kawasan sungai berdekatan air terjun. Oleh kerana masa kami p tu hujan turun renyai2, maka airnya juga berwarna kekuningan. Di sini ada sebuah dewan, dimana kita boleh menyaksikan persembahan tarian masyarakat Hmong, tarian buluh, mendengar alunan muzik tradisional Hmong dan para pelancong juga di minta menari tarian buluh bersama mereka.

Dewan besar di tepi sungai





penari Hmong
tarian Hmong
salah seorang penari.
Mok Cu ni pun pelancong juga tapi dia p pakai bju tradisional Hmong. Yang aku tergelak tengok Mok cu ni beria2 dier p naik pentas menari tarian buluh. Aku tgk penari lelaki tu pun dah macam malas nak berpasangan menari ngan Mok cu ni....Lawakk..:D

Kawan dier


pelbagai cendera hati
anak ayam kesejukan
Kerbau pendek yang ni saya jumpa la Hazwan...:D
laluan pulang. Kat sini kita akan melalui rumah orang kampung. tapi rumahnya berjarak agak jauh antara 1 sama lain. dan di sini dah jarang jumpa kedai menjual cenderahati. 
Kalo dah tak larat berjalan kaki, boleh minta orang ni tolong antar dengan bayaran USD2
laluan pulang akan melintasi jambatan gantung

chayo2 kawanku......
padi berteres

sudah tiba semula di laluan utama. dari sini masih agak jauh untuk kembali ke hotel
pagi tadi kawasan ni berkabus. tak nampak pemandangan. 
sebuah rumah di lereng bukit
kayu yang diukir menyerupai manusia
Dari atas
Bab 1 yang sedang di panggang
Selepas aje melalui kawasan air terjun tadi, amik gambar sat dan tengok persembahan tarian Hmong, kami pun beransur pulang. Laluannya bukan berpatah balik tapi ada laluan khas. kalo kita tengok peta tadi, Kampung Cat2 ni, laluannya membentuk bulatan. kiranya pusing 1 kampong. Di laluan pulang ni dah tak banyak gerai menjual cenderahati, ada tapi tak banyak, 1 atau 2 saja. Geng Mat Salleh tadi dah tak nampak bayang, depa dah balik dulu kot. Rumah penduduk kampung juga tak banyak kelihatan, agak berjarak kedudukannya antara 1 sama lain.

Selepas jambatan gantung, ader banyak motosikal sapu menanti para pelancong yang dah tak larat jalan kaki. Depa boleh hantar sampai ke pekan dengan bayaran USD 2. Aku kagum dengan semangan kental Kak T dan Kak Hasnah yang mampu berjalan kaki hingga ke hotel. Chayo2......Kesimpulannya di sini ialah, dimana ada kemahuan disitu ada jalan....:D ble pakai tak pribahasa tu??? Dalam perjalanan balik tu, seperti yang sudah diangan2kan awal pagi tadi, aku sempat rembat seluar berjenama The North Face dengan harga USD18. Nipis tapi xla sampai nampak tiang bendera bila pakai, juga ringan. sesuai di bawa kalo nak travel. Mai sini aku tak tukar pun duit dong, sbb depa juga terima duit USD. leceh kira banyak gler dier punya 00000....

Jika di bandingkan antara Kg. Ta Van & Kg. Cat2, aku lagi suka Kg Ta Van, suasananya segar, luas mata memandang, pemandangan cantik dengan sawah padi berteras yang saujana mata memandang, bukit bukau yang menghijau, cuma sedikit merimaskan bila ada wanita Hmong yang akan mengikut kiter sepanjang masa. Selagi tak beli barang depa selagi itu dier tak berenggang. Tapi kalo dah beli, inshaallah depa akan tinggalkan kiter. Nasihat aku, kalo nak p Kg. Ta Van @ Kg. Cat2 bagi yang muslim bawa la sedikit jajan dan air buat pengalas perut. Memang payah nak cari makanan halal. tapi kalo lalu kat tekak, ble juga minum kopi.

Bersambung.....




No comments:

Trip santai ke Korea: Cara pergi ke Nami Island (Part 2)

6 Mac 2024 Hari ni kami bercadang mau pi Nami Island. Awal kami bangun sebab mau pi Nami tu perjalanannya dekat 2 jam lebih juga. Alhamdulil...