Friday, December 1, 2023

Bercuti Ke Turki: Hari terakhir di Istanbul.....(Last Part)

25 Dec 2022

Assalamualaikum dan Hi.....

Hari ni 25 Dec. Hari Krismas kan. Biasanya, kalo kami berada di mana2 negara pada tarikh ni, seminggu lagi nak perayaan dah dengar lagu2 raya Krismas. Macam kita juga la masa hari raya kan....Masa puasa tu dah ada dah lagu raya. Tapi kat sini, aku tak dengar bunyi muzik atau lagu2 perayaan. Masyarakat setempat menjalankan aktiviti seperti biasanya. Pengetahuan baru untuk aku tentang hal ini...

Hari terakhir kami di Istanbul. Semua barang dah siap kemas. Flight kami balik ke Malaysia-malam nanti. Van akan ambil kami pada jam 2 petang. Tapi kena checkout jam 12. Makanya siang ni, kami mengambil kesempatan untuk membuang waktu jalan2 di kawasan berdekatan. Tempat pertama yang kami pergi ialah ke kedai Sal Oriental. Bukan nak beli barang tapi nak bagi lebihan makanan pada pekerja kat kedai tu. Pekerja dier datang dari Indonesia, jadi makanan yang kami bagi ni pasti dorang suka. Aku tak ada ambil gambar jadi guna gambar lain je la...

Kemudian kitorang pergi cari kopi starbucks, coklat dan makanan ringan yang orang kata sedap kat RTT. Cari kat kedai berdekatan tak jumpa, jadi kitorang tanya cik google kat mana lagi ada supermarket. Lepastu kitorang pegi naik tram menuju ke kedai tu berdekatan dengan sultanahmet. Jumpa juga kopi starbucks tu, maka kami memborong la. Aku beli 1 kotak setiap perisa tu. Punya la teruja. Lepastu kitong dapat juga coklat baklava tu. Aku beli buat ole2......sedap tapi manisssssss....

Dah dapat semua barang, terasa lapar pula. maka kami pergi cari 1 lagi restorant Malaysia yang ada di sekitar Sirkeci. Ini dia Restoran tu, nama dia Tea Amo. Nasib baik kami awal, lepas tu dah penuh tak ada meja dah. Kat sekitar ni sebenarnya ada hotel, kedai runcit dan dekat dengan laut. Kalo ke sini lagi mungkin hotel berdekatan Tea Amo ni paling sesuai untuk kita cuba pula.

Kawan aku punya makanan
Ni pula makanan aku nasi goreng ikan masin. Pada pendapat aku, menu di Nur Muhamad lebih sedap dan lebih banyak pilihan.. Harga rasanya lebih kurang juga. Pekerja ddi Tea Amo kebanyakannya orang tempatan (Turki)

Berdekatan dengan restoran ni ader kedai runcit, kitorang masuk dan aku beli ni. Saja cuba-cuba. Ehhh....sedap rupanya.
Minuman...
Lepas makan kitorang pergi ke tepi laut...masa ni baru la kitorang tau yang Eminonu tu dekat gillss dengan Sirkeci.

Best tengok orang memancing. Memang penuh tempat ni dengan pemancing.

Datuk dan Cucu
Ikan dier kecik je.
Meriah
Galata Tower dari kejauhan
me
Dari Sirkeci ke Eminonu
Replika keretapi
lonceng. Selalu lalu di sini tapi tak pernah pun naik atau singgah ke atas tu.
Kami singgah di kedai Hafiz Mustafa. Z kata nak rasa juga makan Baklava. Aku tak nak beli sebab aku dah pernah rasa makanan ni. Terlalu manis. Jadi Z je la yang beli.
Pekerja tengah menyediakan makanan yang dibeli untuk dimasukkan di dalam bekas
Orang kata manisan yang di jual di Hafiz Mustafa ni, tak terlalu manis, sebab tu harganya lebih mahal daripada yang dijual ditempat lain. Tak pasti la pula sebab aku tak beli manisan di kedai ni...
Kemudian kami singgah di Masjid berdekatan hotel untuk solat
Kat ruang bawah ni tempat solat untuk lelaki. Manakala tempat solat bagi wanita di sebelah atas. Ada tangga di sebelah kanan pintu masuk. Lepas solat kami kembali ke hotel dan berehat di lobi sementara tunggu bas sampai.

Tak lama tu bas pun sampai. Gambar masjid yang ambil dari dalam bas. Cantikkan....Kalo korang perasan bentuk masjidnya lebih kurang sama je rekabentuknya. Perjalanan menuju ke airport ni agak jauh juga la, mengambil masa kira2 1 jam.

Dah sampai airport

Ohh kat airport pun ada muzium juga...tapi kitong tak pegi pun sebab nak balik dah....

Yeahhhh....Alhamdulillah. Tamat cerita untuk kembara Turki. Perghhh.....lama juga nak siapkan, ambil masa setahun ya...heheh..Lepas ni baru nak masuk cerita kembara ke Kashmir. Menurut pengalaman peribadi, aku suka ke Turki. Selain kerana mata wang kita lagi tinggi, aku suka tengok pemandangan persekitarannya. lain kalo nak pergi ke kawasan lain pula di negara Turki. Banyak juga pengetahuan dan pengajaran yang baik, pahit dan manis sepanjang perjalanan ini. Bagaimana cara kita mengawal emosi, mengambil keputusan yang paling baik di saat kita mengalami masaalah. Apa yang aku cerita di sini semuanya yang indah2 sahaja, yang pahit itu biar la di simpan saja buat kenangan...😁

Jumpa lagi di cerita akan datang...Kembara ke Kashmir.....