Saturday, January 18, 2020

Niena Di Japan: Hiroshima (Part 7)

13 Dec 2019 (Jumaat)
Hari-5


Alhamdulillah, pagi yang cerah, bagaikan mengalu2kan perjalanan kami ke Hiroshima pagi ni. Seperti biasa memulakan perjalanan dari Shin Imamiya. Oh ya hari ni 13hb Dec, tarikh dimana kami . mula menggunakan JR Pass. Perjalanan menuju ke Hiroshima mengambil masa kira-kira 3 jam 40 minit. Kos perjalanan sehala pula, adalah $11,101 yen, bersamaan dengan RM 412 lebih kurang. Jadi kalo pergi balik, tak ke kosnya dalam RM 824. Pengsan kau, duit keluar macam air je. ๐Ÿ˜‡ Tapi sebab kami guna JR Pass yang dibeli dengan harga RM1004, yang pada mulanya aku sendiri rasa mahal gillsss, rasa bersyukur sangat memilikinya! Sampai sekarang aku simpan. ๐Ÿ˜…

Sampai Shin Osaka Station, kita cari je signboard besar bertulis "SHINKANSEN" track. Bagi pemegang JR Pass ko lalu tepi kaunter tu je dan tunjuk kan kad pada pegawai yang jaga kaunter tu. Dier pun angguk je nanti ๐Ÿ˜…

  • Midosuji Line: Dobutsuen- Mae Station, Platform 2, 9 stop---> Shin Osaka Station (Tukar line, ikut signs Naka Gate untuk sampai ke line JR Tokaido-Sanyo Shinkansen (Sakura) 
  • Tokaido-Sanyo Shinkansen: Shin Osaka Station, Platform 20, 5 stops---> Hiroshima Station (Tukar pula kepada San-yo line, ikut signs Shinkansen, ambil north exit, jalan terus sebelah kanan)
  • Sanyo Line: Hiroshima Station, Platform 1, 9 stops---> Miyajimaguchi Station
  • Sampai Miyajimaguchi Station, keluar bangunan jalan terus ke depan sampai jumpa gerbang torii warna oren tu. Jika pengguna JR Pass tak perlu beli tiket tunjuk aje JR Pass. 
Miyajima merupakan sebuah pulau kecil yang terletak di luar bandar Hiroshima, iaitu kurang sejam perjalanan untuk sampai ke sini. Nama rasmi bagi pulau ini sebenarnya ialah Itsukushima, tetapi ia lebih dikenali sebagai Miyajima (Pulau Kuil) dikalangan masyarakat tempatan. Salah satu faktornya mungkin disebabkan terdapatnya kuil Itsukushima di pulau ini. Miyajima dianggap sebagai sebuah pulau yang romantik, biarpun ia menerima ramai pengunjung pada siang hari namun pada malam hari, suasana lebih tenang dan mendamaikan.

Sudah sampai di Hiroshima Station. Lepastu kena tukar train local "Iwakuni" pula untuk pegi ke Miyajimaguchi Station (Station train paling dekat untuk ke pulau Miyajima.
Bila dah sampai ke Miyajimaguchi Station, keluar dari bangunan tu dan jalan terus ke depan sampai la jumpa gerbang torii dan bengunan berwarna oren. 
info kat bawah ↡
Nampak tak gerbang Torii kat gambar 1 tu? Bangunan oren kat belakangnya tu kaunter tiket feri. Oleh sebab kami pemegang JR Pass, maka tak perlu lagi beli tiket sebab ianya dah termasuk dalam semua rangkaian pengangkutan yang dikendalikan oleh Syaikat JR, daripada Shinkansen, Limited Express, local trains, Monorail, JR buses, hingga la kepada Miyajima Ferry.....semua kita boleh naik. Kecuali Nozomi dan Mizuho sahaja tak boleh. Bersebelahan dengan kaunter tiket (bangunan oren) iaitu di sebelah kanan (bila kita berdiri menghadap bangunan oren), terletaknya laluan menuju ke feri, Jalan terus je sampai nampak bayang feri ๐Ÿ˜€. Nak naik nanti tunjuk je JR Pass pada pekerja feri tu. 

Yeaahhhhh....kami dah sampai ke Pulau
Perjalanan naik feri mengambil masa kira-kira 10 minit sahaja. Sekejap kan? Memang dekat, boleh nampak pulau ni dari seberang. Apa yang kami nak tengok di sini ialah Gerbang Torii gergasi yang menjadi kebanggaan masyarakat setempat. Ia merupakan sebahagian daripada Kuil Itsukushima yang mana ia dianggap sebagai sempadan antara roh dan dunia manusia. Yang membuatkan torri ni menjadi terkenal ialah ia dibina di persisir pantai. Jika air pasang, gerbang torii ni kelihatan seolah-olah terapung di laut. Ketika air surut, kita boleh berjalan sehingga ke tiang gerbang torii ni. Makanya ramai yang mencadangkan masa terbaik untuk melawat ke sini ialah semasa air sedang pasang.  Apatah lagi bila kau datang tu remang2 senja, mentari sedang hangat menyebarkan warna jingganya. Perghhh......padu beb! Naik dier punya warna jingga tu! Semasa kami tiba di sini, memang ngam la orang Sabah bilang, air sedang pasang elok. Namun malang sekali, rupa-rupanya gerbang torii sedang dalam proses renovation bermula sejak Jun 2019. Siapnya entah bila, mungkin setahun...mungkin setahun setengah....Yahhh...Begitu la kehidupan. Kadang2 ada rezeki, kadang2 tidak. ๐Ÿ˜Œ

Anak Rusa Nanie
Kami bersama rusa
Oh ya....lupa nak cakap. Nak pegi Gerbang Tori tu, kita kena jalan kaki je dari jeti tadi. Keluar bangunan jalan terus ke arah kanan. Agak jauh juga tapi kau jangan berhenti atau masuk simpang mana2 selagi tak jumpa gerbang. Tapi kalo kau lalu celah2 kedai memang tak nampak punya, jadi disyorkan kau lalu ikot tepi laut.....๐Ÿ˜… Sejuk disapa angin sepoi2 bahasa, duit pon selamat ๐Ÿ˜. Keluar je dari bangunan jeti tu, kita akan disapa beberapa ekor rusa yang jinak. Dier akan mengekor aje sambil cuba menyondol beg galas kau tu haa, dengan harapan berjatuhan la jajan yang kau bawa. ๐Ÿ˜….....Sebenarnya kita tidak dibenarkan memberi makan kepada rusa ni, sebab berkemungkinan makanan yang kita bagi tu tak sesuai dan boleh menyebabkan rusa ni sakit. Bagi masyarakat tempatan, mereka percaya bahawa rusa dianggap sebagai utusan suci dari para dewa. Rusa merupakan haiwan dilindungi di bawah undang2 Jepun, maka sesiapa yang didapati membunuh Rusa, maka dia akan dihukum. 

Nampak tak gerbang yang sedang berselubung putih tu....Itu la dier torii tapi sayang dier sedang dibaiki. 
Ok tak pe, kita tengok rusa je la. Ko nampak tak aku menjinjit plastik sampah tu. Aku pegi toilet, lepastu simpan beg kat kerusi minta tolong kawan jaga, tiba2 rusa tu pegi selongkar beg aku. Dier dapat plastik kacang tu, terjatuh....tak boleh makan dah. Tu yang aku menjinjit plastik dari hujung ke hujung tak jumpa tong sampah. Kat sini memang agak susah kau nak jumpa tong sampah sebab dier punya prinsip, kau punya sampah sila bawa balik ke rumah...๐Ÿ˜…
Photo by: https://wanderlustcrew.com/miyajima-island/
Oleh kerana kami tak berpeluang melihat dan meneliti setiap garis, lekuk Gerbang Torii, aku pinjam gambar dari https://wanderlustcrew.com/miyajima-island/ untuk mengubat hati dari rasa kecewa. Ghituhhhhh.....Gerbang Torii yang berketinggian 16.6 meter dengan berat 60 tan ini sangat kukuh, tidak roboh walaupun pernah dilanda gempa ataupun taufan. Dibina dengan 6 tiang, yang mana 2 tiang utama dan yang lainnya adalah tiang sokongan, menjadikan ia selesa berdiri dengan selamat. Bahan untuk membina torii ini terdiri dari bahan semulajadi iaitu kayu dan batu


Atomic Bomb Dome

Destinasi ke-2 kami di Hiroshima ialah Atomic Bomb Dome. Sebelum ia rosak teruk, bangunan ini merupakan sebuah Dewan Promosi perindustrian Hiroshima. Ia berfungsi untuk mempamerkan produk yang bukan saja datang dari Hiroshima tetapi juga dari seluruh Jepun. Selain digunakan sebagai dewan pameran bangunan ini juga menempatkan pejabat2 kerajaan. Cara untuk ke sini ialah:
  • San-yo Line: Miyajimaguchi Station, 7 stops---> Yokogawa Station
  • Tiba di Yokogawa Station, keluar ikut signs South gate exit, jalan kaki menuju ke Yokogawa Eki Mae (Tunggu bas kat sini)
Uhhh....lama betul aku nak menyiapkan kisah tragis di bumi Hiroshima ni. Salah fakta karang, marah pula Cikgu Sejarah. Sape Cikgu Sejarah sini, ๐Ÿ™‹? Hi...Ju....hehheheh

Lepas naik feri, kiter pegi ke Miyajimaguchi Station, platform 3-4 di seberang sana. Gambar 4 di bawah ni mungkin kawasan kejiranan di sini, sangat sunyi sepi. 
Tiba di Yokogawa station, keluar ikut south gate lepastu pegi tunggu bas kat luar, dekat signboard No.2 Sightseeing Loop Bus. Dah sampai bas warna merah, naik.....Tengok tu kat Hiroshima pun ader Sogo...๐Ÿ˜€
6 Ogos 1945, merupakan permulaan titik hitam bagi masyarakat Jepun, yang mana pagi itu tepat jam 8.15 pagi, bom atom seberat 64 kg digugurkan di ruang udara Hiroshima. Bom yang dijatuhkan dari ketinggian 31,000 kaki meletup dengan menyebarkan asap tebal, sekaligus penyebaran radioaktif kesekitarnya. Api marak menyambar apa saja yang ada di depannya. Pada mulanya US menyasarkan jambatan Aioi untuk dimusnahkan tetapi angin kencang membawa "Little Boy" melayang2 sebelum jatuh ke bangunan Hospital Shima. 3 hari lepastu, sekali lagi US menyerang Jepun dengan menggugurkan "Fat Man" ke Nagasaki. Dengan ranapnya Hiroshima dan Nagasaki, Jepun akhirnya mengangkat bendera putih tanda mengaku kalah. Maka berakhirlah perang Dunia ke 2.

Kubah bom Atom



Kami masuk ke dalam ruang pameran yang menempatkan seribu satu kisah menyedihkan itu. Bayaran masuk adalah 200 yen. 
Perang Dunia ke 2, berlangsung sangat panjang. Sejak 1941 lagi US berusaha memerangi Jepun yang pada ketika itu sangat aktif menjajah di rantau pasifik. Kalo peminat sejarah mesti lebih arif tentang bagaimana Jepun mula masuk ke Tanah Melayu bermula Dec 1941, 2 bulan selepas itu mereka berjaya menakluk keseluruhan tanah melayu. Ia berlarutan hinggalah ke tahun 1945. 10 hari sebelum President US iaitu Truman nekad mengugurkan bom atom di Hiroshima, US telah sepakat bersama Britain dan China untuk mengeluarkan Deklarasi Postdam. Antara lain terkandung dalam Deklarasi Postdam (DP) itu ialah panggilan supaya Jepun menyerah kalah tanpa syarat dan mematuhi syarat yang terkandung di dalam DP. Sekiranya Jepun enggan, maka mereka akan mengahadapi bencana lebih besar. Dalam masa yang sama, dalam diam Truman telah maklum bahawa ujian bom atom pertama di Alamogordo, Mexico telah berjaya 10 hari yang lalu sebelum DP diadakan. 

Hiroshima sebelum bencana
Selepas gugurnya bom atom....beberapa minit selepas gugurnya bom atom, bandar raya ke-7 terbesar di Jepun itu ranap dan ramai orang awam yang menjadi mangsa
Namun akhirnya Jepun, menolak untuk tunduk kepada deklarasi tersebut. Maka Truman mengarahkan agar menggunakan bom atom yang sudah diuji sebelumnya. US berpendapat adalah lebih baik menggunakan bom daripada mengorbankan banyak nyawa tentera US dalam pertempuran. Nampak tak betapa mereka tidak mengambil kira nyawa, jiwa orang awam yang berada di Hiroshima pada ketika itu. Menurut cerita Abdul Razak Abdul Hamid (satu2nya rakyat Malaysia yang selamat dalam serangan bom atom), tiada siapa yang menyangka US bertindak mengugurkan bom atom di mana2 saja wilayah Jepun. Pada tarikh tersebut, memang pengendali radar Jepun ada mengesan beberapa kapal terbang milik US masuk ke ruang udara Jepun. Salah satu daripadanya membawa bom atom yang bakal digugurkan ke Hiroshima dan Nagasaki), namun meneka mengambil keputusan untuk membiarkan sahaja kerana memikirkan ia bukan satu ancaman apabila melihatkan saiz kapal terbang yang kecil sahaja. Bayangkan selepas 3 jam baru lah Tokyo sedar bahawa Hiroshima telah dibom!
Mereka yang terdecera
bahan bukti pengeboman di simpan di muzium. 

Ngeri

Menurut cerita Prof. Abdul Razak, beliau dan seorang rakannya Pengiran Yusuf dari Brunei, pada hari tersebut, sedang berada di dalam kelas, menekuni matapelajaran matematik bersama pensyarahnya Prof. Hiroshi Toda. Hanya mereka berdua yang belajar ketika itu. Tiba2 terdengar bunyi siren, mereka kelam kabut berlari masuk ke dalam lubang perlindungan di bawah tanah. Mereka duduk diam di situ sehinggalah siren ke-2 berbunyi sekali lagi menandakan keadaan sudah selamat. Apabila pembelajaran disambung semula, tiba2....BOOMMMMMMM! Seretak dengan itu bangunan kayu 2 tingkat tempat mereka belajar runtuh menyembah bumi, sekaligus menimpa mereka di dalam kelas pada ketika itu. Beliau sempat pengsan dan apabila sedar beliau nampak cahaya samar lalu merangkak meluar. Apabila dapat berdiri tegak beliau terkejut melihat keadaan sekeliling yang tadinya agak tenang sahaja tiba2 menjadi ranap, langit hitam penuh jerebu, bingit, huru hara.... Gurunya menyuruhnya pulang ke asrama, tetapi dia sendiri tak tau dimana sudah asrama mereka. Dalam perjalannanya menuju ke asrama itu la dia bertemu rakannya Nik Yusuf dari Kelantan, yang menjerit kepadanya untuk cepat pulang ke asrama membantu rakan yang lain, yang tercedera di bawah runtuhan. Rupa2nya itu la kali terakhir beliau bertemu Nik Yusuf, yang beberapa tahun kemudiannya baru diketahui sudah meninggal dunia. Kalo korang ada masa baca la novel Debu Hiroshima tulisan Othman Puteh, cerita benar pengalaman Prof. Abd. Razak. Aku pun sedang mencari novel ni, sempat baca dalam artikel dari website Pusat racun negara. Link ader kat bawa aku letak dalam rujukan. 

Origami burung merpati menjadi terkenal apabila seorang kanak2 yang menghidap luekimia kesan dari radiasi telah membuat origami burung merpati seberapa banyak yang boleh agar permintaannya untuk pulih dimakbulkan tuhan. 
Menurut Prof. Abd. Razak lagi, semasa dalam usaha menyelamatkan, beberapa mangsa meminta air, lalu beliau memberikan air sungai untuk diminum, namun mangsa meninggal dunia serta merta. Nyatalah air sungai itu sudah tercemar biarpun sudah dimasak, yang meminum tetap akan meninggal dunia. Aku ada baca beberapa artikel tentang prinsip tentera Jepun yang pantang mengaku kalah. Apabila mereka diserang dengan gugurnya bom atom di 2 buah lokasi dalam masa terdekat, Maharaja Jepun terpaksa menitahkan pengakuan kalah tersebut, namun pihak tentera sukar menerima kenyataan tersebut, ada yang membunuh diri selepas itu. Menurut pengalaman Prof Abd. Razak, semasa beliau dan rakan2 nya dihantar belajar ke Jepun mereka dilayan dengan baik sekali oleh masyarakat setempat mahupun pihak tentera di sana. Agak berbeza sekali dengan sikap tentera Jepun yang menjajah Malaya pada ketika itu. Lalu beliau bertanyakan kepada tentera Jepun yang sama2 mengajar di sekolah di Jepun. Tentera tersebut menyatakan bahawa kebanyakan tentera Jepun yang dihantar ke Malaya bukan semua orang Jepun, kebanyakannya adalah orang Korea dan juga China. 

Hiroshima Memorial Park. Gambar di bawah adalah model bom atom yang digugrkan di Hiroshima dan Nagasaki 
Lukisan yang mengambarkan tentang kejadian pada ketika itu
Keadaan masyarakat disitu ketika kejadian. Dikatakan bahawa, kesan dari kebakaran itu telah merosakkan kulit mereka ada yang terlerai seperti kain dari badan mereka. 
3 hari selepas itu, satu lagi bom atom digugurkan. Pada mulanya US menyasarkan Kokura, tetapi asap naik ke tempat sasaran lalu mereka mengalihkan ke Nagasaki. Bom atom digelar "Fat Man", dijatuhkan pada jam 11.02 pagi, merempuh bangunan, sistem elektrik dan seterusnya menyebabkan kebakaran. 39% Nagasaki rosak akibat rempuhan "Fat Man". Ramai kanak2, wanita dan orang tua yang mati akibat serangan bom di kedua2 lokasi tersebut. Letupan bom tersebut menghasilkan api, letupan dan tahap radiasi yang tinggi. Ianya ditiup sehingga 600 meter dari aras tanah, menyebabkan pencemaran dibahagian bawah adalah mininum, Namun hujan akhinya menyimpan bahan radioaktif yang berlegar di ruang udara lalu tersebar semula ke tanah. Sebab itulah, kesan pencemaran itu berlarutan bertahun2. Ramai yang mati serta merta itu akibat mengalami kecederaan samada rumah mereka terbakar, terkena serpihan yang berterbangan atau terkena haba panas ketika letupan berlaku.
Arca ibu yang sedang mendukung anaknya 
Akhirnya kami pulang membawa seribu kenangan yang sudah pasti memberi keinsafan. Moga kita semua dijauhi dari peperangan yang nyata membawa kesengsaraan bertahun2. 

Tuesday, January 14, 2020

Niena Di Japan: Fushimi Inari Taisha, Togetsu-kyo Bridge, Arashiyama Bamboo Forest & Kimono Forest (Part 6)

12 Dec 2019 (Khamis)
(Hari-4)


Hari baru, cerita baru, destinasi baru! Walau penat semalam tak hilang lagi, kami tetap semangat meneruskan perjalanan di awal pagi. Langit di luar sana kelihatan mendung2 manja, harap2 tak turun la hujan hari ni. Perjalanan kami hari ni jauh menuju ke Kyoto. Kyoto merupakan sebuah bandar yang berada di tengah-tengah pulau Honshu. Terletak di sebuah lembah di Lembangan Yamashiro, di timur kawasan pergunungan yang dikenali sebagai tanah tinggi Tamba. Lembangan Yamashiro dikelilingi oleh tiga gunung iaitu gunung Higashiyama, Kitayama dan Nishiyama, pada ketinggian kira-kira 3,281 kaki dari aras laut. Terdapat 3 batang sungai iaitu sungai Uji, Katsura dan Kamo di lembangan ni. 

Untuk ke Fushimi Inari kami mengambil laluan :

Osaka Loap Line: Shin Imamiya, 8 stop--->Kyobashi Station (Tukar train Limited Ex. Demachiyanagi-Keihan Main Line), 4 stops, platform 2---> Tambabashi Station (Masih Keihan Main Line tapi tukar train Semi- Ex. Demachiyanagi, 4 stops, Platform 1----> Fushimi Inari Station

*Sebenarnya dalam perjalanan ni ader je kami tersalah amik train, kadang2 sebab salah platform, yang ini pun tersesat sampai ke Oji, tapi tak pe.....bak kata Tok Jack: "Plan Sendiri, Bajet Sendiri, Pergi Sendiri. Barulah Kesilapan dipanggil kenangan". 

Tapi kena kuat hati, sebab memang kena banyak berjalan. Lagi2 kalo kau kena bawa beg kau yang dah beranak pinak tu haa......Hehehhe! So, tips nya ialah kurang kan bercakap, lagi banyak kau bercakap lagi banyak tenaga terbuang! Ingat beg kau dah beranak pinak, jadi kena simpan tenaga... ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†
Tunggu train bersama orang ramai. Lepastu rasa bertuah pula dapat gambaq muncung train, biasanya aku dapat tang badan je, tak sempat snap sebab laju bebenor memecut. 
Jarang jumpa train 2 tingkat. 
Akhirnya kami sampai di Fushimi Inari- tengok kakak kau tu ha tunjuk signboard, dah sampai katanya. Oh ya nampak tak gambar rubah kat atas tu, rupanya rubah memang disayangi di sini. 
Ok mulakan perjalanan....
Ikut je signboard ni, kalo tak de signboard kau mengekor aje la kemana orang ramai pegi. 
Fushimi Inari Taisha

Destinasi Pertama kami hari ini ialah menuju ke Fushimi Inari Taisha, kira-kira sejam perjalanan dari Shin Imamiya. Fushimi Inari Taisha adalah sebuah kuil Shinto di selatan Kyoto. Ia terkenal dengan beribu-ribu gerbang torii vermilion, yang tersusun berbaris di sebalik bangunan utamanya. Terdapat beberapa buah kuil di Inari tapi yang paling penting adalah kuil Fushimi Inari. Di sini Rubah dianggap sebagai utusan Inari, sebab tu bila kita berjalan di sepanjang jalan meuju ke pintu gerbang tu, sekejap2 akan nampak patung rubah. 

Ini la dier yang kami nak tengok tu....Tengok orang pakai kimono, comel je. 
Kami, amik gambaq depan ni je...tak masuk dalam pun sebab nak menjimatkan masa.

Berganjak ke belakang kawasan utama kuil tu terletaknya pintu masuk ke laluan torii yang dilindungi oleh pintu torii, yang bermula dengan dua barisan yang dipanggil Senbon Torii ("beribu-ribu gerbang torii"). Kalo kiter tengok betapa banyaknya gerbang torii ni. Gerbang torii yang kita nampak ni adalah didermakan oleh individu dan syarikat2. Kalo kau rajin cuba belek tiang gerbang tu mesti ader nama penderma dan tarikh bila ia disumbangkan. Dikatakan kos pembinaan gerbang torii ni bermula dengan harga sekitar 400,000 yen untuk sebuah gerbang bersaiz kecil. Makin besar dan tinggi gerbang tu makin mahal kosnya, sampai mencecah 1 juta Yen.



Menurut wikipedia makin berjalan ke belakang melalui gerbang torii ni, akan membawa kiter ke puncak gunung. Ambil masa dalam 2,3 jam juga la. Ye ke? sape pernah sampai sini? Ke aku yang salah tafsir apa wiki cakap?? Dipermulaan gerbang torii ni kiter tengok besar, tinggi dan agak rapat kan, tapi sebenarnya semakin kebelakang gerbang ni semakin rendah/ kecil dan berjarak kedudukannya. Kalo rajin dan ader masa boleh la naik separuh daripada bukit ni, sebab kat atas tu kiter boleh tengok pemandangan indah sekitar bandar Kyoto. Sebenarnya tak ada halanag untuk pengunjung nak naik sampai mana pun, kalo larat sampai puncak pun boleh. Tapi biasanya pengunjung akan naik sampai pertengahan gunung ni je.  

Dah puas amik gambar lebih kurang kami pun turun, pekena jagung pula. 
si Kitty berkimono. Disebelahnya pula penjual jagung yang handsome. Kalo datang sini jangan lupa singgah beli jagung pada dia ya. 
Togetsu-kyo Bridge/  Arashiyama Bamboo Grove

Destinasi ke-2 ialah ke Arashiyama Bamboo Grove. Laluan yang di ambil ialah:

  • Keihan Main Line: Fushimi-Inari Station, Platform 1, 5 stops---> Gion Shijo Station (Jalan kaki menuju ke: Kyoto- Kawaramachi Station)
  • Hankyu-Kyoto Line: Kawaramamachi Station, 5 stops---> Katsura Station (Tukar line Hankyu-Arashiyama Line, 3 stops)---> Arashiyama Station

Balik semula Fushimi Inari Station untuk ambil train menuju ke Arashiyama Station
Dari Gion- Shijo Station tadi kami berjalan kaki menuju ke Kyoto- Kawaramachi Station. Jauh juga la dalam 7 minit jalan kaki untuk sampai ke sini. 
Sampai sini, kena jalan kaki lagi tau baru sampai ke Togetsu-kyo Bridge. 9 minit jalan kaki.....
Dari Arashiyama Station tadi jalan terus ke depan.....
Sampai jumpa anak sungai ni.....Kat sini ada gazebo, ada tandas, jadi kami berehat sekejap untuk makan dan solat. Angin punya la kuat kat sini, dah berangin sejuk pula.....suap nasi pun mengigil2......Banya pula burung merpati nak tumpang makan. 
Apa ada pada sebuah jambatan? Sampai dier tersenarai dalam salah satu tempat yang perlu kau singgah. Begitu aku berteka teki sendiri pada mulanya. Wiki kata jambatan Togetsu ni merupakan mercu tanda bagi Arashiyama sejak 400 tahun lampau. Ia merupakan sebuah jambatan kayu yang merentangi sungai Katsura. Masa kami pegi ni, pemandangan dier biasa je, tapi kalo tiba musim bunga atau musim luruh tempat ni akan dibanjiri dengan warna-warni bunga bungaan. Oleh kerana suasana persekitarannya masih mengekalkan imej alam semulajadi, maka jambatan ini sering digunakan untuk pengambaran filem bersejarah. Manakala bagi kanak-kanak tempatan pula, jambatan ini merupakan permulaan penting dalam kehidupan mereka, dimana kanak2 lelaki dan perempuan akan berpakaian kimono dan akan pergi ke kuil dahulu untuk upacara keagamaan, kemudian mereka akan berjalan melepasi jambatan tanpa menoleh ke belakang. Semasa berjalan di jambatan ini mereka tak boleh menoleh kebelakang sama sekali sebab kalo kau engkar juga, nasib malang akan menimpa mu. Begitu.....

Itu la dier jambatan tu. Kiter pun kena pergi ke seberang sana melalui jambatan tu untuk cari Arashiyama bamboo.
Melepasi jambatan, akan ada beberapa orang lelaki berpakaian putih atau hitam akan mempromosikan kepada pengunjung perkhidmatan beca tradisonal Jepun. Kalo tak larat nak jalan kaki pegi cari buluh tu, boleh la sewa beca. Dier akan bawa kiter ke sana. 4 orang rakan kami sepakat untuk sewa beca ni. Bayaran dier aku tak pasti berapa sebab kami 5 orang naik kuda 2 kaki. (Jalan kaki sendiri) ๐Ÿ˜…. Kalo nak sewa beca tu dier ader pakej sewa kimono juga, jadi kawan kami pegi tukar baju dulu, sebelum naik beca. Becanya comel, selalu tengok dalam cerita kungfu dulu2.....

Ni nak masuk kena bayar...ader tasik dalam tu....
Pelbagai barangan cenderahati di jual 
Samurai......yang kat bawah ni rupanya payung. Tangkai dier je samurai. Ohhhh....Yang gambar Tok Jack dengan samurai kat belakang tu, payung la ye?? Ingat kan samurai betul! 
Setelah lama berjalan akhirnya kami sampai di kawanan pokok buluh yang menjulang tinggi. Oleh kerana pokok buluhnya tinggi, kawasan ni menjadi agak redup dan suram apabila suasana menginjak ke senja. Kalo tak ada orang rasa macam agak menyeramkan. Tapi ketika kami sampai masih ramai orang yang datang, jadi ok je tak der rasa apa pun. Oh ya....kau rasa kenapa orang Jepun simpan buluh ni? Orang Jepun mempunyai semacam ikatan yang erat dengan tumbuhan buluh. Mereka percaya bahawa pokok buluh boleh menghindarkan daripada kuasa jahat. Sebab tu mereka menanam pokok buluh untuk dijadikan sempadan atau pagar bagi kuil. 

Makin masuk dalam hutan tu makin tebal dier punya hutan buluh, dan pasti la pemandangannya juga makin cantik.
Kami
Gadis Berkimono


Sementara menunggu depa siap tukar baju balik, kami singgah makan fish ball di Yosiya Restoran ni, Kedai halal letaknya berdekatan dengan jambatan tu. mula2 nak beli aiskrim tapi dah habis....






Bila semua dah ada kami pun bersiap untuk balik. Untuk perjalanan balik ni kami tak guna laluan tadi, fikir 3x kalo naik patah balik ke Arashiyama Station tu, jauh gile menapak dah la sejuk. Jadi kami nak ambil Randen Line pula. Masa dalam perjalanan tu terjumpa pula Kimono Forest. Kimono Forest Randen Line terdiri daripada 600 tiang, rata2 nya berketinggian 6.5 kaki tinggi, dibalut dengan kain kimono Kyoto Yuzen. Setiap tiang ada lampu LED di dalamnya. Bila malam nampak cantik, jelas kelihatan corak kain kimono tu. Tekstil yang membaluti tiang, direka oleh Kyoto's Kamedatomi,  iaitu sebuah kilang tekstil yangtelah wujud sejak zaman Taisho lagi. Terdapat 32 corak yang berbeza dipamerkan dan masing-masing dipilih dengan teliti oleh artis itu sendiri.


Tak sempat kami naik train comel tu, jadi kami terus bergerak ke stesen JR Line tak jauh dari situ juga. Laluan yang kami ambl adalah seperti berikut:

San-In Line: Saga-Arashiyama Station, 7 stops---> Kyoto Station (Tukar Tokaido- Sanyo Line) 3 stops, Platform 5----> Osaka Station (Tukar Osaka Loop Line), Platform 1. 5 stops---> Shin Imamiya Station

*Kos tambang sehala adalah 1170 yen. Guna kad ICOCCA. Kalo tak cukup duit dalam tu kena top up dulu. 





Tamat perjalanan hari ni......
Bersambung......
Rujukan:

Summer Di Japan: Odaiba Statue Of Liberty (Part 8)

Part 7: Klik sini  29 Mei 2025 (Rabu) Arca Statue Of Liberty Selesai makan, kami meneruskan perjalanan menuju ke pinggir laut untuk melihat ...